Wonder Woman
Broers
La región salvaje
En amont du fleuve
Daughters of the Dust
Actie!

Huidenstraat 32
1016 EJ Amsterdam
Donderdag 1 december 2016, 20.29 uur


De ene keer kom je beter voorbereid op een set dan een andere keer. Eind november kreeg ik een mail van distributeur September Film; of ik nog interesse had in een setbezoek aan Arthur & Claire?
Ik googelde even — ik las iets over een zwarte komedie over de doodzieke Arthur, die naar Amsterdam komt om euthanasie te plegen, en in de hotelkamer naast hem een jonge vrouw (Sylvia Hoeks) aantreft die zich ook van het leven wil beroven — en mailde van wel. Mijn mail werd doorgestuurd naar productieleider Hanneke Leenders, twee dag later was er antwoord: "Morgen begin avond 9 straatjes en dan later op de avond/nacht magere brug. Laat maar weten wanneer het schikt!"
Ik antwoordde, mede namens fotograaf Bob Bronshoff, dat De 9 Straatjes ('vol schilderachtige monumenten, authentieke winkels en bijzondere horeca') het beste uitkwamen. Saskia van der Tas ('Line Producer NL') antwoordde dat we een half uur van tevoren maar even moesten bellen voor een 'real time update': "Als Hanneke niet opneemt dan ik wel en andersom."
Wij belden beide nummers, er werd niet opgenomen. Toen ik vijf minuten later weer op mijn telefoon keek, had ik twee gemiste oproepen en een WhatsApp-bericht: "Please contact 3rd AD Ruud upon arrival." Zijn contactgegevens waren bijgevoegd, met een plattegrondje waaruit viel op te maken dat de opnamen in de Wolvenstraat waren.
Daar aangekomen, was de straat uitgestorven. We belden Ruud Ashman, hij vertelde dat-ie ook niet wist waar er op dat moment precies werd gefilmd. Maar zij stonden op de brug op de kruising van de Huidenstraat en de Keizersgracht. En lang zou het niet meer duren.
"Waar zoeken we eigenlijk naar?" wilde Bob nu wel eens weten. "Goeie vraag", riposteerde ik. Juist op dat moment arriveerden we op de brug, waarop pontificaal een knalgele verkeersregelaarsauto stond geparkeerd.
Achterin de auto zat Ashman, die ons wist te vertellen dat Arthur & Claire een Duits-­Nederlands-Oostenrijkse coproductie is, met Topkapi Films als Nederlandse coproducent. Regisseur is de Duitse Portugees (of Portugese Duitser) Miguel Alexandre. Die zat nu achterin een bestelbusje, dat rondjes reed door De 9 Straatjes. Aan het busje was een riksja bevestigd, met de beide hoofdrolspelers van Arthur & Claire, Josef Hader ('een Oostenrijkse acteur, stand-upcomedian, regisseur annex scenarist' zag ik op google, 'onder meer te zien in Stefan Zweig: Farewell to Europe, de Oostenrijkse inzending voor de Oscar voor Beste niet-Engelstalige Film) en Hannah Hoekstra (tweevoudig Gouden Kalf-winnares, wist ik), dus niet Sylvia Hoeks.
"In de scène die we nu opnemen zijn Ar­thur en Claire op zoek naar een apotheek. Een riksja is de snelste manier", wist Ashman nog te vertellen. "Kijk daar komen ze aan, geloof ik."
Bob parkeert zijn fiets snel tegen de brug en vraagt of ze gaan stoppen. Als er geen bevestigend antwoord komt, loopt hij een paar meter de Huidenstraat en posteert hij zich in een hel verlichte portiek. Een paar tellen later is de optocht alweer voorbij. Bob steekt zijn duim omhoog. "Ik geloof dat ik wel wat heb", zegt hij.
Ashman lijkt het niet te hebben gehoord. "Ze kijken nu of ze 'm zo hebben, anders rijden ze nog een rondje." Een paar tellen later komt het bericht dat ze 'm hebben, ze rijden niet nog een rondje. "Okay, we go to the Skinny Bridge", zegt Ashman door zijn portofoon. "Back to basecamp!"

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Arthur & Claire | Duitsland/Oostenrijk/Neder­land, 2017 | Scenario Miguel Alexandre en Josef Hader (naar het gelijknamige toneelstuk van Stefan Vögel) | regie Miguel Alexandre | Pro­duc­tie Gerald Podgornig en Gudula von Eysmondt (Tivoli Film Produktion) | In co­productie met Arnold Heslenfeld, Frans van Gestel, Laurette Schillings en Linda van der Herberg (Topkapi Films) en Thomas Hroch (Mona Film Produktion) | Camera Katharina Dießner | Art direction Susann Bieling | Kleding Birgit Hutter | Geluid Max Vornehm | Met Josef Hader, Hannah Hoekstra, Rainer Bock, Guy Clemens, Marijtje Rutgers, Pepijn Schoneveld, Florence Kasumba | kleur, 90 minuten | Distributie September Film | Te zien vanaf t.b.a.

Foto: hoofdrolspelers Josef Hader en Hannah Hoekstra in de riksja van Shaan Walia. Achterin het busje zit cameravrouw Katharina Dießner. de benen zijn van regisseur Miguel Alexandre.


top
Artikelen
Profiel Marco Bellocchio De meeste dromen zijn bedrog
2016 Het jaar dat de fictie won
Swing Time De schaduw van blackface
De beste films van 2016

Interviews
Fai bei sogni en Sangue del mio sangue (Marco Bellocchio over) 'Wat in Italië tragisch is, is tegelijkertijd lachwekkend'
Coco Schrijber over How to Meet a Mermaid 'Empathie staat op een laag pitje'
Martin Koolhoven over Brimstone 'Ons calvinisme zit in het DNA van Amerika'

Rubrieken
Filmsterren
Redactioneel
Kort
Actie!
Thuiskijken
Het nieuwe kijken Stationsballet
Op ooghoogte: Vernietigen
Boeken
Andy at the movies
The Thinking Machine Always a Window


Recensies
Bad Santa 2 De kerstgeest is dood. Lange leve de kerstgeest?
Brimstone De gothic western van Martin Koolhoven
Cézanne et moi Vriendschap is een illusie
The Founder Super Size Me
The History of Love Rommelig romantisch epos
How to Meet a Mermaid Doodsverlangen
La La Land Dromen in tijden van crisis
Levende rivier De groene aders
Office Christmas Party De kerstgeest is dood. Lange leve de kerstgeest?
Poesía sin fin 'Ik heb mijn duivel aan de ziel verkocht!'
A Street Cat Named Bob Kat redt man
To My Beloved (Para monha amada morta) Een jurk waaruit het lichaam langzaam verdwijnt
Walking Distance Gered door een fotorolletje