Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Mening

Elke keer als ik het woord Oscar of Academy Award gebruik dan wil de Amerikaanse Academy of Motion Picture Arts and Sciences dat ik er een® trademark-tekentje achter zet. Sterker nog, het liefste hebben ze het zo: ©Oscar®. Er waren wel eens tijden dat elk Academy-persbericht vergezeld ging van een pagina's dik juridisch dichtgetimmerd dossier waarin stond in welk lettertype het woord Oscar geschreven moest zijn, in welke grootte en waar je de©-copyright- en®-tekentjes kon downloaden en welke repercussies te verwachten vielen bij onjuist gebruik. Vooral dat laatste. En bij wijze van spreken dan. Dat is Amerika. Het land waar je nog geen hondje in de magnetron kan zetten zonder dat je een aanklacht wegens ovenmisbruik aan je broek hebt hangen. Er zijn ook landen waar als de president op televisie spreekt de voltallige regering achter hem is samengeschoold om een soort van wethouder Hekking-achtige saamhorigheid uit te stralen. Er zijn natuurlijk ook landen waar samenscholen juist weer verboden is. En bestaan er eigenlijk nog kinderen die graag postkantoortje spelen met de oude giro-enveloppen van hun ouders, of is de edele kunst van het stempelen in het digitale tijdperk ook al verloren gegaan? Met één ding is het oppassen geblazen. Als je als filmmaker geld krijgt van het Nederlands Fonds voor de Film kun je er maar beter voor zorgen dat het logo van het Fonds ten minste gelijk aan dat van de distributeur en in ieder geval niet kleiner dan één bij één centimeter op de titelrol vermeld staat, want anders zijn de poppen pas echt goed aan het dansen. Een slimme regisseur maakt van het Fonds geen zeur en bedankt bij voorkeur ook nog alle medewerkers van de receptioniste tot de directeur met naam, toenaam, emailadres en verjaardag op de credits. En als je een beetje pech hebt en net de zoveelste hypotheek op je huis hebt genomen om een film te maken, dan kan je door een verkeerd geplaatste komma alsnog achter het Fonds-web vissen, ontdekte productiebedrijf Shooting Star deze maand. Buiten is het koud. Het jaar is bijna voorbij. In januari timmert de filmwereld weer zenuwachtig z'n beleidstukken voor de komende kunstenplanperiode in elkaar, dus op de valreep hier de roep om visie en passie in plaats van punten en komma's. That's the stuff films are made of! En u, dierbare lezer, wensen wij daarom een hartstochtelijk verwarrend nieuw filmjaar.

Dana Linssen



top
Artikelen
Andy Warhol en Paul Morrissey Haar lust is haar ondergang
Frank Capra Stiekeme zwartkijker
Het Instituut
Filmjaar 2007 De favoriete films van de Filmkrant
Nieuwste Chinese cinema Keihard de lekkerste

Interviews
Pascale Ferran over LADY CHATTERLEY Seks als Japanse dans
Peter Greenaway Rembrandt is Hollywood
Roy Andersson Wees gul
Threes Anna over THE BIRD CAN'T FLY Van paradijs naar paradijs

Rubrieken
Action!
Boeken Terugkijken
Filmbladen Empire
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Scherpstellen Film zonder grenzen
Thuiskijken
World Wide Angle
Uitgelicht
Verwacht


Recensies
2 DAYS IN PARIS Dit is geen komedie
AWAY FROM HER Gisteren was ze hier
EL BAÑO DEL PAPA Beto's heilige der heiligen
THE BIRD CAN'T FLY Te groot voor z'n kooi
BLOEDBROEDERS Waarom, waarom, waarom
CARAMEL Mierzoete politieke steekjes
ELIZABETH: THE GOLDEN AGE Moordwijf
HALLAM FOE Puber met maffe hobby
I AM LEGEND Will Smith is de laatste mens op aarde
INVESTIGATION De geboorte van een golf
LADY CHATTERLEY ET LE HOMME DE BOIS Adam en Eva op schoenen
MOORDWIJVEN Anusbleek en ander wereldleed
THE NANNY DIARIES In de val gelokt door Fifth Avenue Mom
NIGHTWATCHING Geestig moordmysterie
P.S. I LOVE YOU Van over het graf
SLEUTH Sinistere spelletjes
YOU, THE LIVING Levensteken uit schaduwuniversum