Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Op ooghoogte

Mark Cousins (The Story of Film) schrijft maandelijks voor de Filmkrant over beeld­associaties. Deze maand over het speelfilmlange video-essay Storm in My Heart dat op het Filmfestival Rotterdam zijn wereldpremière beleeft.

Ongeveer vijf jaar geleden ontdekte ik dat twee beroemde Hollywoodactrices — Susan Hayward en Lena Horne — op dezelfde dag en in dezelfde plaats waren geboren: Brooklyn, 30 juni 1917.
Ik noteerde het op mijn ideeënbord en iedere keer dat ik die aantekening zag, dacht ik dat ze eigenlijk een soort filmtweelingen waren. De overeenkomsten en tegenstellingen tussen beiden begonnen me steeds meer te interesseren. Hayward was vermaard om haar lichte huid en rode haar (vanwege haar Iers-Zweedse voorouders). Horne had een donkere huid. Regelmatig werden de scènes waarin Horne meespeelde uit films geknipt als ze vertoond werden in de zuidelijke staten van de Verenigde Staten — een racistische ingreep. Het leven van Horne kende meer obstakels. Ze was afkomstig uit een arme familie, had haar hele leven last van woedeaanvallen en stierf op 56-jarige leeftijd aan de gevolgen van hersentumoren.
Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als mijn editor Timo Langer en ik van beide actrices een film zouden nemen, en ze met elkaar zouden combineren. Net als we al eerder hadden gedaan voor de Critic's Choice van het Filmfestival Rotterdam met Bigger than The Shining. Zouden de moeilijkheden van hun beider carrières op een of andere manier een commentaar op elkaar opleveren?
Hollywood is lang een plaats zonder genade geweest. De filmindustrie heeft de plicht om voor zijn acteurs te zorgen, maar laat ze te vaak in de steek wanneer ze hun jeugdige uiterlijk verliezen, aan de alcohol raken of te mondig worden.
Misschien dat die gecombineerde film — laten we hem Storm in My Heart noemen, naar Horne's Stormy Weather en Haywards With a Song in My Heart — een tweeluik kon worden, een dubbelportret van twee actrices?
Ik vertelde dit plan aan Dana Linssen, de hoofdredacteur van de Filmkrant, en ze vroeg me onmiddellijk om dit experiment uit te voeren als een onderdeel van de Critic's Choice van het Filmfestival Rotterdam. Dus dat is wat we hebben gedaan. Op een ongewone manier. De meest voor de hand liggende manier was misschien om de twee films door elkaar heen te snijden, net zoals bij Bigger than The Shining. In plaats daarvan hebben we het kader in vier rechthoeken verdeeld en beide films parallel afgespeeld, de beide vrouwen  eruit gemonteerd en in plaats daarvan het scherm zwart gelaten, om te laten zien wat Hollywood niet laat zien. Het resultaat is evenzeer een eerbetoon aan Hollywood als een 'J'accuse'.

Mark Cousins | @markcousinsfilm

Storm in My Heart beleeft zijn wereldpremière op het IFFR op donderdag 1 februari om 20.15 uur in Pathé 2.


top
Artikelen
Mei '68: vijftig jaar later Jean Luc-Godard: revolutionair zonder volk
IFFR: Festival laat de wereld een kwartslag draaien De wereld anders zien door een jongetje van vier
IFFR: A History of Shadows In de schaduw van de geschiedenis
IFFR: Curtain Call Sublieme ondergang
IFFR: Ammodo Tiger Short Competition Graven in de aarde, op zoek naar de ander
IFFR: Critics' Choice 2018 Duurzame filmkritiek
IFFR: Films met een Nederlandse distributeur
Filmsterren 2017 En de winnaar is: Moonlight

Interviews
Frans Weisz over Het leven is vurrukkulluk 'De film moest fris en springerig zijn, net als Camperts proza'
Marten Rabarts over EYE International Hoe Cobain in Berlijn terecht kwam
Sean Baker over The Florida Project 'We willen het publiek niet met een hamer slaan'
IFFR: Jesper Ganslandt over openingsfilm Jimmie 'Hij vroeg steeds: is dit nou echt?'
Michel Franco over Las hijas de Abril De extremen van Michel Franco

Rubrieken
Actie!
Boeken: Ishiro Honda Ode aan een Monstermaker
Thuiskijken
Kort
Het nieuwe kijken: Stille revolutie
Humans of Film Amsterdam
Op ooghoogte
Redactioneel
Filmsterren
The Thinking Machine 15 Precies op dat moment


Recensies
7 Giorni Zomerflirt met complicaties
Ava (Léa Mysius over) 'Op het strand zijn alle lichamen naakt'
Broeders Helse zoektocht naar een broer in Syrië
Doof kind Doof is ook leuk
Downsizing Madurodamland
The End of Fear (Barbara Visser over) Wie is er bang voor lastige vragen?
The Florida Project Chaotisch, stuurloos en o zo vrij
Hannah (Andrea Pallaoro over) De erotiek van het verborgene
Las hijas de Abril Wat als mama's hulp geen grenzen kent?
I, Tonya Uit de toon op het ijs
L'insulte (Ziad Doueiri over) Een kleine burgeroorlog
Jusqu'à la garde (Xavier Legrand over) 'In Frankrijk kost huiselijk geweld elke paar dagen een leven'
Het leven is vurrukkulluk La La Land in het Vondelpark
M (Sara Forestier over) 'Ik wil geen ideeën. Ik wil emoties'
Ma'Rosa Versnijden bij kaarslicht
Marlina the Murderer in Four Acts Giftige kippensoep
Marquis de Wavrin Puur goud, maar hoe haal je het in je hoofd?!
Médecin de campagne Edelkitsch op het Franse platteland
Mesteren De kunstwereld als zootje ongeregeld
Michel, acteur verliest de woorden Hoofdrolspeler in de coulissen
My Name is Nobody Aanbellen bij Ennio Morricone
Patser Radioactieve Tsjernobyliaanse fucking Fukushima shit
Phantom Thread Daniel Day-Lewis verdwijnt voor de laatste keer
The Post De journalist als superheld
The Shape of Water Sexy schubben
De wilde stad Voor iedereen die het zien wil
The Wound Verdedigers van het patriarchaat