The Florida Project
Phantom Thread
The Shape of Water
The End of Fear (Barbara Visser over)
Doof kind
Filmsterren 2017

En de winnaar is: Moonlight

Jos van der Burg | met input van Bartil Pouwels

Moonlight is de hoogst gewaardeerde film in 2017 in de rubriek Filmsterren van de Filmkrant. Barry Jenkins' drama over een opgroeiende zwarte jongen in een achterstandswijk haalde een gemiddelde score van 4,65 in de sterrenlijst, die van 0 tot 5 sterren loopt. Geen verrassende uitkomst, want Moonlight won eerder al een zegekar aan prijzen, waaronder de Oscar voor Beste Film. Ook in de jaarlijkse publieksenquêtes van Cineville en de VPRO eindigde het drama bovenaan. Alle films in de Top Tien haalden gemiddeld meer dan vier sterren. Dunkirk kreeg 4,2 sterren en eindigde op de tiende plek. Het was dringen rond de Top Tien, want 29 films haalden een gemiddelde van tenminste 4 sterren.
Opmerkelijk is dat bijna alle regisseurs in de Top Tien er voor het eerst in staan. Alleen Pablo Larraín stond er eerder in (2013 met NO), evenals de 89-jarige Agnès Varda. In 2009 stond zij in de Top Tien met Les plages d'Agnès, in 1986 met Sans toit ni loi (prachtfilm met Sandrine Bonnaire) en nu met Visages, villages. Varda hoort nu bij de groep van 22 filmmakers die minstens drie keer de Top Tien haalden. Ze is daarmee na de Russische Kira Moeratova pas de tweede vrouw die dat bereikte in de geschiedenis van de Filmkrant (vanaf 1981). Ook op regieniveau valt nog veel te doen aan sekse­gelijkheid in de filmwereld.
Opmerkelijk is de hoge waardering van Poesià sin fin van de Frans-Chileense veteraan Alejandro Jodorowsky. De maker is een cultheld die met zijn anarchistische vrijheidslievende films in de jaren zeventig zijn grootste successen had.
Het is ook interessant om te zien welke films de Top Tien niet haalden. Weer blijkt dat controversiële films, waarin sommige critici meesterwerken zien en anderen hopeloos mislukte misbaksels, kansloos zijn. Dat lot trof Mother! (18e plaats) en nog sterker American Honey (110).
De beste gewaardeerde Nederlandse film is Dikkertje Dap (precies 4 sterren). U leest het goed. Een jeugdfilm op de eerste plaats. Het zegt iets over de kwaliteit van Nederlandse speelfilms voor volwassenen. Dat de helft van de films in de Top Tien documentaires zijn, wijst daar ook op. Overigens allemaal films die de moeite waard zijn, of ze nu speelfilm of documentaire zijn.

Top Tien Filmsterren 2017
Moonlight | Barry Jenkins
Poesiá sin fin | Alejandro Jodorowsky
Get Out | Jordan Peele
Jackie | Pablo Larraín
Blade Runner 2049 | Denis Villeneuve
Visages, villages | Agnès Varda, JR
I Am Not Your Negro | Raoul Peck
Loveless | Andrej Zvjagintsev
On Body and Soul | Ildikó Enyedi
Dunkirk | Christopher Nolan

Top Tien Filmsterren Nederlandse films
Dikkertje Dap | Barbara Bredero
Bram Fischer | Jean van de Velde
The Long Season | Leonard Retel Helmrich
Brimstone | Martin Koolhoven
How to Meet a Mermaid | Coco Schrijber
Quality Time | Daan Bakker
If the Sun Explodes | Hanna van Niekerk
De erfenis | Joris Postema
De keuze van mijn vader | Yan Ting Yuen
Het doet zo zeer | Heleen van Royen


top
laatste nummer

Artikelen

februari 2018
Mei '68: vijftig jaar later Jean Luc-Godard: revolutionair zonder volk
IFFR: Festival laat de wereld een kwartslag draaien De wereld anders zien door een jongetje van vier
IFFR: A History of Shadows In de schaduw van de geschiedenis
IFFR: Curtain Call Sublieme ondergang
IFFR: Ammodo Tiger Short Competition Graven in de aarde, op zoek naar de ander
IFFR: Critics' Choice 2018 Duurzame filmkritiek
IFFR: Films met een Nederlandse distributeur
Filmsterren 2017 En de winnaar is: Moonlight

Interviews

februari 2018
Frans Weisz over Het leven is vurrukkulluk 'De film moest fris en springerig zijn, net als Camperts proza'
Marten Rabarts over EYE International Hoe Cobain in Berlijn terecht kwam
Sean Baker over The Florida Project 'We willen het publiek niet met een hamer slaan'
IFFR: Jesper Ganslandt over openingsfilm Jimmie 'Hij vroeg steeds: is dit nou echt?'
Michel Franco over Las hijas de Abril De extremen van Michel Franco

Rubrieken

februari 2018
Actie!
Boeken: Ishiro Honda Ode aan een Monstermaker
Thuiskijken
Kort
Het nieuwe kijken: Stille revolutie
Humans of Film Amsterdam
Op ooghoogte
Redactioneel
Filmsterren
The Thinking Machine 15 Precies op dat moment



laatste nummer

Recensies

februari 2018
7 Giorni Zomerflirt met complicaties
Ava (Léa Mysius over) 'Op het strand zijn alle lichamen naakt'
Broeders Helse zoektocht naar een broer in Syrië
Doof kind Doof is ook leuk
Downsizing Madurodamland
The End of Fear (Barbara Visser over) Wie is er bang voor lastige vragen?
The Florida Project Chaotisch, stuurloos en o zo vrij
Hannah (Andrea Pallaoro over) De erotiek van het verborgene
Las hijas de Abril Wat als mama's hulp geen grenzen kent?
I, Tonya Uit de toon op het ijs
L' insulte (Ziad Doueiri over) Een kleine burgeroorlog
Jusqu'à la garde (Xavier Legrand over) 'In Frankrijk kost huiselijk geweld elke paar dagen een leven'
Het leven is vurrukkulluk La La Land in het Vondelpark
M (Sara Forestier over) 'Ik wil geen ideeën. Ik wil emoties'
Ma'Rosa Versnijden bij kaarslicht
Marlina the Murderer in Four Acts Giftige kippensoep
Marquis de Wavrin Puur goud, maar hoe haal je het in je hoofd?!
Médecin de campagne Edelkitsch op het Franse platteland
Mesteren De kunstwereld als zootje ongeregeld
Michel, acteur verliest de woorden Hoofdrolspeler in de coulissen
My Name is Nobody Aanbellen bij Ennio Morricone
Patser Radioactieve Tsjernobyliaanse fucking Fukushima shit
Phantom Thread Daniel Day-Lewis verdwijnt voor de laatste keer
The Post De journalist als superheld
The Shape of Water Sexy schubben
De wilde stad Voor iedereen die het zien wil
The Wound Verdedigers van het patriarchaat