Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Actie!

Plantage Kerklaan 38-40
1018 CZ Amsterdam
zondag 16 januari 18.29 uur

"Mijn familie is Amerikaans. Mijn vader was pantomime-acteur, mijn grootvader filmproducent. Hij heeft nog films gemaakt met Claudia Cardinale. Ik ben dan wel in Amsterdam geboren, ik heb wel dezelfde, zeg maar Amerikaanse attitude: als je iets wilt, moet je het gewoon doen."
In het Planetarium van Artis neemt beeldend kunstenaar Gabriel Lester de half uur durende film the big one op. Met meer dan tweehonderdvijftig figuranten. In drie dagen. Preciezer: in drie halve dagen. Stipt om 16:40 uur mogen cast en crew naar binnen; rond middernacht gaan de lichten weer uit.
Lester schrijft verhalen en maakt kunstfilms en kunst, vooral ruimtelijke installaties. Hij realiseerde slechts één echte fictiefilm, the last smoking flight. Ook in vliegende vaart: binnen drie maanden heeft hij de kortfilm geschreven, gecast, opgenomen en gemonteerd.
Tussen de bedrijven door werkt Lester aan een speelfilm, de remigrant, over een man die twintig jaar geleden uit Nederland vertrok om bij zijn terugkomst te ontdekken dat er mensen hebben geleden onder zijn afwezigheid ("Zelf gefinancierd, uit opdrachten") en hij is bezig met een found footage-documentaire: de geschiedenis van de lottobal.
Die productie staat nu "on hold". Eerst moet the big one klaar, die min of meer over hetzelfde onderwerp gaat, maar dan in de fictievorm. De deadline is twaalf februari; dan opent Lesters eerste grote museale solotentoonstelling Suspension of Disbelief in Boijmans Van Beuningen.
Lester heeft in het Rotterdamse museum twee grote zalen tot zijn beschikking, samen ruim 1000 vierkante meter, waarin hij de diverse aspecten van het (nood)lot belicht. Dat gebeurt middels een "totaalinstallatie" bestaande uit tien kunstwerken, deels oud en deels nieuw gemaakt, lichtwerken, objecten, diaprojecties en twee korte films.
cleromancy #2 toont op abstracte, hallucinerende wijze een lottotrekking; het impressionistische the big one heeft een "rituele lotbezwering" als onderwerp. Lester verbeeldt de grilligheid van het lot en legt de menselijke drang bloot om door middel van rituele handelingen het lot te begrijpen, te beïnvloeden, te beschrijven en te bezweren. Een theatraal spektakel moet het worden, waarin het nummer op het lottoballetje slechts een metafoor is voor Het Lot. Hoop vormt een wezenlijk onderdeel van de loterij; hoop op toegang tot het Paradijs.
In het Planetarium is een zaaltje ingericht waar een grote lottotrekking plaatsvindt. Op de eerste rij zitten prachtig aangeklede 'gelukzoekers'. Ervoor ligt een rails in een halve cirkel, waarover de camera langzaam beweegt.
"Welkom allemaal", zegt Lester. Hij draagt een zelf ontworpen pak met nummertjes erop; later op de avond heeft hij nog een cameo als de hofnar. "We gaan zo met zijn allen een film maken." Het is dan net 6 uur, en iedereen zit klaar in vol ornaat: goochelaars, acrobaten, notabelen. Een paar minuten later draait de camera al. Lester doet voor hoe een man in smoking naar zijn lot moet kijken, een paar minuten later staat het er naar tevredenheid op, en legt hij een vrouw in hagelwitte bruidsjurk uit hoe ze met een talisman moet spelen. "Laat 'm langzaam door je handen gaan. Langzaam, nog langzamer... Ja goed, dit is een prachtig beeld."
De camera rijdt weer een stukje door, naar de volgende deelnemer aan Lesters loterij: een jonge blondine in een mantelpakje.

Jan Pieter Ekker

the big one
Regie en scenario
Gabriël Lester
Camera
Sal Kroonenberg
Montage
Manuel Rombley
Productie
Lestar Film
Nan Reunis
Uitvoerend producent
Nan Reunis
Art direction
Gabriël Lester
Muziek
Job Chajes
Met
Job Chajes
Arno Bakker
Emma Spanjaard
Rutger Woudenberg
Janfie van Strien
Frank Wienck
Merel Naomi Brouwer

Kleur, 35 minuten

Te zien
in Museum Boijmans van Beuningen vanaf 12 februari

Foto: regisseur Gabriel Lester (midden) doet voor hoe het lot bekeken moet worden (foto Bob Bronshoff)



top
Artikelen
IFFR: 30 jaar Filmkrant/40 jaar IFFR Filmtijgers zijn we. En blijven we.
IFFR: Distributiefilms
IFFR: 5 Tips Must see!
IFFR: Ouwe rotten De Russen komen!
IFFR: Nieuwe cinefielen 'Ga keihard op je bek'
IFFR: Nathaniel Dorsky Beeldenstromen
IFFR: XL Snurkende Mickey Mouse
Out of the Comfort Zone
IFFR: Nieuwe makers Hongerig naar jong en hip
FilmSlot: De vergeten films van Joseph Strick De doofpot moet open

Interviews
IFFR: Denis Côté over CURLING Tijgers van het noorden
Xavier Dolan over LES AMOURS IMAGINAIRES 'Ons hart is roerloos en onbegrepen'

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
Spotlight: James Franco Dromerige rebel
FilmBoeken De filosofie van Jacques Rancière
FilmPers
Evenementen (Focus)
World Wide Angle (NL)
Actie!


Recensies
127 HOURS Precies als een Zwitsers zakmes
ABEL Vadertje spelen
LES AMOURS IMAGINAIRES Laconieke adonis
BIUTIFUL De wonderlijke loutering van een slecht mens
BLACK SWAN Horror op spitzen
INCENDIES Woestijnfamilie
THE KING'S SPEECH Toen het woord nog macht was
NO ET MOI De dakloze en het slimme meisje
LA NOSTRA VITA Dood, en dan?
LES PETITS RUISSEAUX Rebellerende pensionado
LA PIVELLINA Een kleine kermis aan de rand van Rome
POETRY Banale, magische dagen
SILENT SOULS Roadmovie naar het graf
SONNY BOY Geen meeslepend epos
TRUE GRIT Het hardvochtig sentiment van de Coens