The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Blade Runner 2049 Het Nieuwe Kijken: de kleur-kunstenaar

Het geheimzinnigste beroep waar ik mee in aanraking gekomen ben sinds ik in de media- en reclamewereld rondstruin is 'de grader'. Iedereen weet wat een regisseur doet of kan zich iets voorstellen bij het werk van een art director. Maar wat doet de grader? Deze kleurcorrectiespecialist heeft een cruciale rol achter de schermen waar het publiek niets van weet maar alles van merkt. Kleurcorrectie gaat er niet alleen om dat de overgang van de ene scène naar de andere de kijker niet schokt door het verschil in belichting. De grader is heer en meester over de sfeer van de film. Ik zou heel graag de ruwe montage van Blade Runner 2049, de opvolger van de klassieker uit de jaren tachtig, zonder kleurcorrectie bekijken. Waarschijnlijk is dit dystopische verhaal dan maar half zo meeslepend. In het kale licht van de werkelijke opname-omstandigheden staat het verhaal misschien wel overeind, maar ontbreekt vrijwel zeker de magie die zorgt dat je er als kijker echt in gaat geloven. Ik heb het geluk gehad een keer een dag mee te kijken met een bekende grader in een postproductiestudio in Amsterdam. Hij zat in een donkere ruimte met een enorm scherm en indrukwekkende controlepanelen, omringd door luidsprekers. Ik maakte mee hoe een commercial van Diesel van het eerste tot het laatste frame werd nabewerkt. Dat gebeurde op een hele intuïtieve manier. De cameraman zat erbij en gaf aanwijzingen als: 'dat hoekje mag nog wat schmutziger'. Zoals een fotograaf een foto met software achteraf dramatisch kan verbeteren, zo kan een grader dat met een hele film. Dat is geen kwestie van een soort instagramfilter erover pleuren dat het volledige beeld in een ander licht doet baden en contrastrijker maakt. Bij grote producties werkt een grader bijna als een schilder, hoekje voor hoekje, detail voor detail en ondertussen door zijn wimpers kijkend naar het grote geheel. Bijgestaan door een cameraman of -vrouw die weet welke sfeer gewenst is voor de film en ziet hoe ver het opgenomen materiaal hier nog vandaan is. De grader is een van de unsung heroes van de film.

Ebele Wybenga


top
laatste nummer

Artikelen

december 2017
IDFA 2017: Camera in Focus It's the camera, stupid!
IDFA 2017: DocLab Uncharted Rituals Waarom geloof je wat je gelooft?

Interviews

december 2017
IDFA 2017: Ally Derks over dertig jaar IDFA 'Alles tussen poëzie en propaganda is geoorloofd'
IDFA 2017: Hoofdgast Jonathan Harris 'Het internet is een saaie vinexwijk geworden'
IDFA 2017: Ed Lachman over de zoektocht naar het subjectieve perspectief 'Het is alsof je een emotie uit een filmkorrel kunt lezen'
Adam Curtis over het zoeken naar het nieuwe verhaal Als een eigentijdse Vergilius langs de afgrond van de moderne tijd
Ramia Suleiman over The Long Season Dansen met de camera
Yorgos Lanthimos over The Killing of a Sacred Deer 'Als er iets mis is met de film is het mijn schuld'
Joachim Trier over Thelma 'Het genre? Het kan me niks schelen'
Mathieu Kassovitz over Happy End (en La haine) 'Als politici hun werk zouden doen, zou iedereen La haine vergeten zijn'

Rubrieken

december 2017
Humans of Film Amsterdam
Boeken: Het demonische doek Expressionism and Film
Op ooghoogte Kijken
Thuiskijken
Actie!
Andy at the movies
Het Nieuwe Kijken: de kleur-kunstenaar
Redactioneel
Filmsterren
Kort
The Thinking Machine 13 Tussen twee plotpijlers



laatste nummer

Recensies

december 2017
78/52 Anatomie van de beroemdste douche­scène
Battle of the Sexes Steve wint van Emma
C'est la vie! Monsterbruidegom
Il colore nascosto delle cose (Silvio Soldini over) 'Als je kunt zien, ga je sneller oordelen'
David Lynch: The Art Life (Jon Nguyen over) 'Lynch is helemaal niet vreemd'
Final Portrait Poseren voor de meester
A Ghost Story De sporen die spoken nalaten
Happy End Buiten ons kader wacht de werkelijkheid van Calais
Heartstone De noodzaak van een vriend
The Killing of a Sacred Deer Als chaos aan de deur staat
Mimosas (Oliver Laxe over) 'Je moet hoger in de boom klimmen'
Het mysterie van de melkrobots Verdriet vertaald in woede
La novia del desierto Widescreen voor een klein mirakel
Petit Paysan (Hubert Charuel over) 'Meer boerenhorror, -komedies en -science fiction!'
De rode ziel Wegkijken op zijn Russisch
Suburbicon Die moordende buurman kennen we nou wel
Thelma Mysterieuze aanvallen en religieuze krachten
Until the Birds Return Uit de as van Algerije
Untitled (Monika Willi over) 'Het materiaal dwong me, vreemd, maar waar'
Vele hemels boven de zevende Tussen zelfmaakbaarheid en zelfmedelijden
Visages villages Op pad met een verrukkelijke reisleidster
Wonderstruck De bliksem wil niet inslaan