Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Humans of Film Amsterdam

Wat voor invloed hebben films op het leven van gewone Amsterdammers? Een serie straatfoto's in samenwerking met Humans of Film Amsterdam.

"Een film die ik geweldig vind en die ik beschouw als een van mijn favorieten, is Naked (1993) geregisseerd door Mike Leigh. Wees voorzichtig als je de film gaat downloaden, omdat je misschien per ongeluk een ondeugende film download. Maar ik hou echt van deze film omdat hij zo donker en duister is. De hoofdpersoon is heel nihilistisch en hij klaagt over alles. Ik kan mezelf een beetje vinden in de kritieke essentie van zijn personage. Hij blijft bepaalde vragen stellen over het leven, maar uiteindelijk vindt hij niets positiefs. Met dat deel ben ik het niet helemaal eens. Maar in principe is de hele film zijn gedachtestroom. Je wordt er zo ingetrokken dat je gaat denken: 'Nou ja, wat heeft deze wereld mij te bieden?' Wat ik een grappige manier vind om dingen te bekijken, vooral omdat het zo'n groot thema beschouwt, over de betekenis van het leven. Je kunt dat in veel films zien, maar vaak wordt het op een clichématige manier gepresenteerd. De hoofdpersoon in Naked praat over hetzelfde onderwerp, maar hij doet het droogjes en sarcastisch, een stijl waarmee ik me verbonden voel. Op een gegeven moment zegt hij bijvoorbeeld: 'Geloof je echt in God? Wat denk je? Dat je hem ooit gaat ontmoeten? En denk je dat je dan kan zeggen: "God, bent u echt hier, met mij, omdat ik een aantal fundamentele vragen voor u heb, weet u?"' Ik vond dat het erg hard was neergezet en daarom komt het niet over als een cliché. Daardoor begrijp ik waar het personage vandaan komt, waardoor het mogelijk is om met hem mee te voelen."

Feargal Agard

In samenwerking met Humans of Film Amsterdam
humansoffilmamsterdam.com


top
Artikelen
IDFA 2017: Camera in Focus It's the camera, stupid!
IDFA 2017: DocLab Uncharted Rituals Waarom geloof je wat je gelooft?

Interviews
IDFA 2017: Ally Derks over dertig jaar IDFA 'Alles tussen poëzie en propaganda is geoorloofd'
IDFA 2017: Hoofdgast Jonathan Harris 'Het internet is een saaie vinexwijk geworden'
IDFA 2017: Ed Lachman over de zoektocht naar het subjectieve perspectief 'Het is alsof je een emotie uit een filmkorrel kunt lezen'
Adam Curtis over het zoeken naar het nieuwe verhaal Als een eigentijdse Vergilius langs de afgrond van de moderne tijd
Ramia Suleiman over The Long Season Dansen met de camera
Yorgos Lanthimos over The Killing of a Sacred Deer 'Als er iets mis is met de film is het mijn schuld'
Joachim Trier over Thelma 'Het genre? Het kan me niks schelen'
Mathieu Kassovitz over Happy End (en La haine) 'Als politici hun werk zouden doen, zou iedereen La haine vergeten zijn'
Stanley Tucci over Final Portait 'Ik wil niet de hele tijd naar de hoeren'

Rubrieken
Humans of Film Amsterdam
Boeken: Het demonische doek Expressionism and Film
Op ooghoogte Kijken
Thuiskijken
Actie!
Andy at the movies
Het Nieuwe Kijken: de kleur-kunstenaar
Redactioneel
Filmsterren
Kort
The Thinking Machine 13 Tussen twee plotpijlers


Recensies
78/52 Anatomie van de beroemdste douche­scène
Battle of the Sexes Steve wint van Emma
C'est la vie! Monsterbruidegom
Chevalier Mannelijkheid langs de meetlat
Il colore nascosto delle cose (Silvio Soldini over) 'Als je kunt zien, ga je sneller oordelen'
David Lynch: The Art Life (Jon Nguyen over) 'Lynch is helemaal niet vreemd'
Final Portrait Poseren voor de meester
A Ghost Story De sporen die spoken nalaten
The Giant De Kleine reus van petanque
Happy End Buiten ons kader wacht de werkelijkheid van Calais
Heartstone De noodzaak van een vriend
The Killing of a Sacred Deer Als chaos aan de deur staat
Living and Other Fictions Opstandig docudrama met flamenco-toets
Mimosas (Oliver Laxe over) 'Je moet hoger in de boom klimmen'
Het mysterie van de melkrobots Verdriet vertaald in woede
La novia del desierto Widescreen voor een klein mirakel
Petit Paysan (Hubert Charuel over) 'Meer boerenhorror, -komedies en -science fiction!'
A River Below De ego's van de eco-documentaire
De rode ziel Wegkijken op zijn Russisch
Scarred Hearts Geen close-ups
Suburbicon Die moordende buurman kennen we nou wel
Thelma Mysterieuze aanvallen en religieuze krachten
Until the Birds Return Uit de as van Algerije
Untitled (Monika Willi over) 'Het materiaal dwong me, vreemd, maar waar'
Vele hemels boven de zevende Tussen zelfmaakbaarheid en zelfmedelijden
Visages villages Op pad met een verrukkelijke reisleidster
Wonderstruck De bliksem wil niet inslaan