Jackie
Sieranevada
Moonlight
Personal Shopper
Paterson
Grímur Hákonarson over Rams

'In Reykjavik vinden ze dit ook al een vrij exotisch verhaal'

De tweede speelfilm van de IJslandse regisseur Grímur Hákonarson is een schot in de roos en won de Un Certain Regard-prijs in Cannes. In Rams komt de vete tussen twee vrijgezelle schapenhouders tot een hoogtepunt. 'Ik wilde laten zien wat er gebeurt als je plotseling het levensonderhoud van de boeren wegneemt.'

Door Boyd van Hoeij

"Ik wilde graag een film over landelijk IJsland maken", vertelt Grímur Hákonarson op het filmfestival van Karlovy Vary, "en dan vooral een film die realistisch was over het leven op het IJslandse platteland. Daar zijn een aantal films over gemaakt die ik niet erg geloofwaardig vond en ik wilde dat beeld graag een beetje bijstellen. Ik heb bijvoorbeeld veel tijd gestoken in het transformeren van mijn acteurs in boeren; ze moesten échte boeren lijken."
De regisseur kent het plattelandsleven in zijn geboorteland dan ook goed: "Mijn ouders komen van het platteland en mijn opa was wel een beetje zoals de broers in de film. Misschien niet zo koppig, haha. Er is ook een speciaal soort band tussen schapenhouders in IJsland, die wilde ik ook laten zien. In de film speelt alles zich af in één vallei waar alleen maar schapenfokkers wonen, een vallei die vlak bij de hooglanden ligt, waar ze de schapen mee naartoe kunnen nemen, dus dat is heel natuurgetrouw en het maakt het verhaal ook heel compact."
Het verhaal van Rams gaat over twee vrijgezelle schapenhouders die in naast elkaar gelegen boerderijen wonen. "Op het platteland is het vrij normaal dat twee broers of twee zussen samen op hetzelfde stuk land wonen maar dat ze niet met elkaar praten", aldus Hákonarson. "Vaak is dat om hele banale redenen: ruzie over geld of land, of soms heeft een van de twee een liefdesrelatie en kan de ander dat niet verkroppen. Deze configuratie had meteen ook al tragikomische elementen, dus dat vond ik interessant. En het gegeven van twee broers heeft ook altijd een mythische dimensie; het zou een metafoor kunnen zijn voor twee groepen of twee landen. Rams gaat uiteindelijk over twee dingen: wat er tussen de broers speelt en wat er om hen heen in de vallei gebeurt. Het is denk ik heel interessant om stil te staan bij wat er gebeurt als je plotseling het levensonderhoud van de boeren wegneemt. In het scenario heb ik geprobeerd deze twee verhalen samen te brengen."

Vrijgezel
"Als IJslanders hebben we een speciale relatie met schapen", zegt de regisseur. "Schapen hebben een speciale status, omdat er gezegd wordt dat ze het IJslandse volk te eten hebben gegeven sinds we hier voet aan land hebben gezet. Ze zijn bijna heilig, zoals de koeien in India; schapen lopen overal los en het gebeurt vaak dat je op de snelweg rijdt en dan moet stoppen omdat er ineens een paar schapen voorbij komen."
"Natuurlijk heb je op het platteland ook 'normale' families, met een flatscreen-tv, mobiele telefoons, een partner en kinderen", zegt Hákonarson. "Maar de vrijgezelle boeren, dat is een heel ander verhaal. Vooral mannen hebben het vaak te druk met hun werk om aan dingen zoals daten te denken. Voor hen is de enige manier om iemand te ontmoeten een advertentie in de boerenkrant te zetten voor een 'huishoudster'. Het feit dat Gummi en Kiddi in de film vrijgezel zijn maakt het verhaal dramatischer; ze zijn op elkaar aangewezen, of ze het willen of niet."
Net als voor de IJslandse regisseur Dagur Kári speelt ook voor Hákonarson humor een belangrijke rol: "In het scenario maar ook op de set probeer ik altijd een beetje humor toe te voegen, maar Rams blijft uiteindelijk toch een drama. Het is een serieus verhaal en het is belangrijk dat de humor niet alle aandacht opeist. Het moet subtiel blijven. Met humor is het een beetje hetzelfde als met de filmmuziek; het is ondersteunend maar het moet niet al te overheersend zijn. Uiteindelijk hoop ik dat je door de film geraakt wordt."
"Het is denk ik een heel IJslands verhaal, maar alles is relatief", zegt de regisseur. "De mensen in Reykjavik vinden dit ook al vrij exotisch, haha. Ik heb de film op het platteland laten zien en de mensen herkennen de personages en het verhaal en zeggen dat het heel realistisch is, dus daar ben ik erg blij om. Maar ik denk dat het verhaal van twee broers ook iets universeels heeft. Als je in Japan woont en een broer hebt, begrijp je het ook."


top
Artikelen
David Bowie at the Movies Wat nou Cracked Actor?!
Benjamin Barber vs the World Een terugkeer naar de gulden is typisch Jihad
Errol Morris Veertig jaar fascinatie voor het abnormale
Muziekdocumentaires op IDFA Muziek voor miljoenen

Interviews
Thomas Rosenboom over Publieke werken 'Ik kan het boek heel makkelijk loslaten'
Tom Fassaert over A Family Affair Geheimen en familievetes
Ester Gould over A Strange Love Affair with Ego 'We verwachten te veel van onszelf'
Dagur Kári over Virgin Mountain Stille mannen
George Ovashvili en Roelof Jan Minneboo over Corn Island De grond proeven
Grímur Hákonarson over Rams 'In Reykjavik vinden ze dit ook al een vrij exotisch verhaal'
Thomas Bidegain over Les cowboys 'Schrijver zijn is een beroep, regisseur een hoedanigheid'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Actie!
World Wide Angle (NL) Lopende vrouw
Op ooghoogte IMAX
Thuiskijken
Het nieuwe kijken Oh James...
Boeken: Film Programming Curatoren van de cinema


Recensies
600 Miles 'No pasa nada'
Chorus Waar niemand aan wil denken
El Club (Pablo Larraín over) 'Een gevangenis zonder deuren'
Corn Island Niemandsland
Les cowboys Terug naar de vallei
The End of the Tour Op stap met David Foster Wallace
Er ist wieder da Adolf Hitler als knuffelbeer
A Family Affair De camera en de open wond
Glassland Wie zorgt er voor John?
The Hunger Games: Mockingjay — Part 2 Verplichte kijkmomenten nemen dramatisch toe
Ice and The Sky De Fransman die terug in de tijd ging
Is the Man Who is Tall Happy? Gedachtengraven met Noam Chomsky
De lange weg naar het Noorden (Tout en haut du monde) Volwassen worden in witte wildernis
Maryland In het hoofd van de lijfwacht
Mon roi Leugens, grote leugens en de liefde
Pawn Sacrifice Speel altijd voor de winst
A Perfect Day Cowboys en dooie koeien in Bosnië
Publieke werken Hoogmoed is van alle tijden
Rams Koppige schapen en IJslanders
Regression Spiegel voor sensatiezucht
Steve Jobs Onder hoogspanning
Steve Jobs: The Man in the Machine Onder hoogspanning
Suffragette Grimmige strijd voor vrouwenkiesrecht
Virgin Mountain Knellende liefde