Jackie
Sieranevada
Moonlight
Personal Shopper
Paterson
Actie!

Van Teylingenweg 132
3471 GH Kamerik
9 december 2014, 11.45 uur

Op het smalle weggetje staan twee verkeersbegeleiders in fluorescerende hesjes; ze doen niet veel om het verkeer tegen te houden. In de berm, naast twee oranje-wit gestreepte pylonnen en een knalgeel bord met 'attentie filmopnamen', staan wat mensen te keuvelen — distributeur September Film heeft niet alleen de pers uitgenodigd om een kijkje te nemen bij de opnamen van Publieke werken, Joram Lürsens verfilming van de gelijknamige bestseller van Thomas Rosenboom, maar ook een aantal bioscoopexploitanten. Topkapi-producent Arnold Heslenfeld vertelt dat hij een snor laat staan, "uit solidariteit met hoofdolspeler Jacob Derwig".
Het is koud, op de sloot langs de weg ligt een dun laagje ijs. En veel is er niet te zien. De opnamen zijn op een pad in het weiland, een meter of honderd verderop. Iets met een koetsje op een trailer, heeft een van de bioscoopexploitanten horen zeggen. Een brommer rijdt langs een van de verkeersbegeleiders, die met zijn hand omhoog staat.
Een half uur later — film is wachten — roept er iemand "Attentie voor opnamen! Camera loopt!" Juist op dat moment rijdt er een meisje op een knetterende scooter voorbij, maar even later schijnt er dan toch te worden gefilmd. "We zijn gestopt", zegt dezelfde stem een dikke minuut later.
Publieke werken speelt zich af in het Amsterdam van 1888, waar de vioolbouwer Vedder (Gijs Scholten van Aschat) met lede ogen moet toezien dat zijn huisje, gelegen tegenover het net opgeleverde Centraal Station, moet wijken voor het geplande Victoria Hotel. Met zijn neef Anijs (Derwig), apotheker te Hoogeveen, die zich door ongeoorloofd medisch handelen ernstig in de nesten heeft gewerkt en op zoek is naar een uitweg voor zichzelf en zijn vrouw Martha (Rifka Lodeizen), beraamt hij een plan. Met tragische gevolgen.
Meer dan de helft van de opnamen van het historische epos vindt plaats in Hongarije, waar op een enorme set een stuk van Amster­dam is nagebouwd (een deel van het Victori­a Hotel en het Stationsplein worden digitaal gereconstrueerd). Maar deze scène, waarin Vedder Anijs en Martha opzoekt in Hoogeveen, kon gewoon in Nederland, expliceert Heslenfeld.
Vanuit de verte komt de trailer met het koetsje erop in een sukkelgangetje dichterbij. De koets is ingevlogen uit Hongarije, net als het prachtige zwarte paard dat nu nog werkloos staat toe te kijken. "Dat had door de vogelgriep nog heel wat voeten in aarde", vertelt Topkapi-producent Frans van Gestel. Ook de koetsier is Hongaars. Hij spreekt geen woord Engels, met handen en voeten maakt regisseur Joram Lürsen (bontmuts en snor, ook uit solidariteit) duidelijk wat er van hem wordt verwacht.
"Dit is een scène die de scenarist heeft toegevoegd", zegt Thomas Rosenboom, die verderop een shaggie stond te draaien. "Met mijn volledige instemming. Ik vind het mooi dat iemand anders creativiteit toevoegt." Dat hij er vandaag bij is, en dat hij eerder ook al op de set in Boedapest was, is niet om de boel in de gaten te houden. Terwijl hij nog een ferme trek van zijn shaggie neemt: "Ik heb met iedereen gesproken, met de regisseur, de scenarist, de producent en de acteurs, en ik vertrouw ze. Ik bemoei me er verder niet mee. Ik verbeeld me niet dat ik verstand heb van film."

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Publieke werken | Nederland, 2015 | Regie Joram Lürsen | Scenario Frank Ketelaar, naar de roman van Thomas Rosen­boom | Productie Topkapi Films, Frans van Gestel, Arnold Heslenfeld en Laurette Schillings | In coproductie met Menuet (België), I'm FILM en Mythberg Films (Hongarije) | Uitvoerend producent Han van der Werff | Camera Mark van Aller | Montage Peter Alderliesten | Art direction Hubert Pouille | Kleding Linda Bogers | Make up Mariël Hoevenaars en Hennesien van Walderveen | Muziek Merlijn Snitker (titelmuziek uitgevoerd door Janine Jansen) | Met Gijs Scholten van Aschat, Jacob Derwig, Rifka Lodeizen | Kleur, 115 minuten | Omroep VPRO | Distributie September Film | Te zien vanaf 10 december 2015

Op de koets op de trailer: Jacob Derwig (met zwarte bolhoed), daarachter Gijs Scholten van Aschat (links) en Rifka Lodeizen (rechts, in het blauw).



top
Artikelen
David Bowie at the Movies Wat nou Cracked Actor?!
Benjamin Barber vs the World Een terugkeer naar de gulden is typisch Jihad
Errol Morris Veertig jaar fascinatie voor het abnormale
Muziekdocumentaires op IDFA Muziek voor miljoenen

Interviews
Thomas Rosenboom over Publieke werken 'Ik kan het boek heel makkelijk loslaten'
Tom Fassaert over A Family Affair Geheimen en familievetes
Ester Gould over A Strange Love Affair with Ego 'We verwachten te veel van onszelf'
Dagur Kári over Virgin Mountain Stille mannen
George Ovashvili en Roelof Jan Minneboo over Corn Island De grond proeven
Grímur Hákonarson over Rams 'In Reykjavik vinden ze dit ook al een vrij exotisch verhaal'
Thomas Bidegain over Les cowboys 'Schrijver zijn is een beroep, regisseur een hoedanigheid'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Actie!
World Wide Angle (NL) Lopende vrouw
Op ooghoogte IMAX
Thuiskijken
Het nieuwe kijken Oh James...
Boeken: Film Programming Curatoren van de cinema


Recensies
600 Miles 'No pasa nada'
Chorus Waar niemand aan wil denken
El Club (Pablo Larraín over) 'Een gevangenis zonder deuren'
Corn Island Niemandsland
Les cowboys Terug naar de vallei
The End of the Tour Op stap met David Foster Wallace
Er ist wieder da Adolf Hitler als knuffelbeer
A Family Affair De camera en de open wond
Glassland Wie zorgt er voor John?
The Hunger Games: Mockingjay — Part 2 Verplichte kijkmomenten nemen dramatisch toe
Ice and The Sky De Fransman die terug in de tijd ging
Is the Man Who is Tall Happy? Gedachtengraven met Noam Chomsky
De lange weg naar het Noorden (Tout en haut du monde) Volwassen worden in witte wildernis
Maryland In het hoofd van de lijfwacht
Mon roi Leugens, grote leugens en de liefde
Pawn Sacrifice Speel altijd voor de winst
A Perfect Day Cowboys en dooie koeien in Bosnië
Publieke werken Hoogmoed is van alle tijden
Rams Koppige schapen en IJslanders
Regression Spiegel voor sensatiezucht
Steve Jobs Onder hoogspanning
Steve Jobs: The Man in the Machine Onder hoogspanning
Suffragette Grimmige strijd voor vrouwenkiesrecht
Virgin Mountain Knellende liefde