I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Letter to Jane Of Media and Men

Het IDFA-programma Of Media and Men legt een vergrootglas op de media, en de invloedrijke rol die ze spelen bij de beeldvorming.

De onderwerpen van de documentaires waaieren uiteen van hacktivism en de vrijheid van informatievoorziening, de wankele juridische positie van klokkenluiders, en de dramatische lezersdalingen bij de papieren kranten. Naast Edward Snowden in Citizenfour laten nog meer klokkenluiders van zich horen. Jesselyn Radack en Thomas Drake uit Silenced van James Spione luidden net als Snowden de noodklok over illegale praktijken binnen de overheid en werden vervolgens als anti-patriottistisch criminelen behandeld. De documentaire 1971 laat voor het eerst de anti-oorlogsactivisten aan het woord die in 1971 documenten over illegale surveillancepraktijken uit een FBI-kantoor stolen.
Heel vermakelijk en toch ook wel ontluisterend is The Newsroom — Off the Record, waarin de redactie van de Deense boulevardkrant Ekstra Bladet de deuren van hun burelen opende. In hun overlevingsstrijd om de grote lezersdaling te keren nemen ze het soms niet al te nauw met de waarheid. Ook berichten ze een tijdlang dagelijks vol ontzetting over twee door Somalische piraten ontvoerde mannen, tegen alle adviezen van de familie en politici in, want dit zou het onderhandelingsproces alleen maar verstoren en het losgeld juist omhoog krikken.
Voor Paradocs selecteerde beeldend kunstenaar Aernout Mik een aantal documentaires over beeldvorming, naar aanleiding van Miks installatie Raw Footage, met oorlogsbeelden die de actualiteitenprogramma's niet hebben gehaald. Vertoond worden sterke klassiekers als 1974, Une partie de campagne (Raymond Depardon), Dial H-I-S-T-O-R-Y (Johan Grimonprez), Letter to Jane (Jean-Luc Godard/Jean-Pierre Gorin), Punishment Park (Peter Watkins) en Videograms of a Revolution (Harun Farocki/Andreï Ujica), en ook het recente Maïdan (Sergei Loznitsa).

Mariska Graveland


top
Artikelen
IDFA The Female Gaze Vrouwen zijn wel/niet niche?
Of Media and Men
The Female Gaze Zo ziet het er dus uit
Museumverhalen Het moet waaien in die grote gangen
FilmSlot: Viennale 2014 John Ford in New York

Interviews
Laura Poitras over Citizenfour Uniek, onthullend, onthutsend
Heddy Honigmann over Om de wereld in 50 concerten 'Zonder goede luisteraars zou het Concertgebouworkest sterven'
Kornél Mundruczó over White God A Dog Day Afternoon
Rüdiger Suchsland over Von Caligari zu Hitler Film aan de pols van de tijdgeest
Naomi Kawase over Still the Water Het eiland in de razende zee

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) De strijd om Bresson
Op ooghoogte De sekse­loze blik
Boeken: Jean Desmet De wilde jaren van de vroege cinema
Evenementen


Recensies
Alleman (Workshop Filmkritiek) Ik ben in beeld dus ik besta
Crazy (Workshop Filmkritiek) Militairen en Melancholie in Crazy
I Love Dollars (Workshop Filmkritiek) De rode inkt van Johan van der Keuken
In Order of Disappearance In Noorwegen is wraak koud
Interstellar Liefde in tijden van zwarte gaten
Marie Heurtin (Jean-Pierre Améris en Ariana Rivoire over) Met een zakmes de doofblinde wereld binnen
Mr. Turner (Mike Leigh over) gierig, grillig, geniaal
My Old Lady Testament met oude dame
Om de wereld in 50 concerten Tot in het hart
Party Girl 'Mijn moeder, de nachtclubdanseres voelt alles meteen als fictie'
The Riot Club Let's carpe some fuckin' diem!
The Salt of the Earth Fotograaf met een missie
Silent Ones Hans en Grietje in Rotterdam
Smart Cities Unlimited en Weemoed & wildernis (Workshop Filmkritiek) Kan dit weg of is het functioneel?
De Stand van de Zon, Maan en Sterren (Workshop Filmkritiek) De stand van Leonard Retel Helmrich, de toe­schouwer en de wereld
Still the Water Druisende kalverliefde
Trash Armoede mag niet stinken
Weemoed & wildernis en Smart Cities Unlimited (Workshop Filmkritiek) Kan dit weg of is het functioneel?
White Bird in a Blizzard Na Kaboom implodeert White Bird in a Blizzard
White God Opstand der honden