I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Jim Jarmusch (foto Thessaloniki Film Festival) Verslag 54e Thessaloniki Film Festival

"Het gaat geweldig, zoals bij iedereen."

Studenten en werklozen mogen gratis naar de film op het Thessaloniki Film Festival, wat ze dit jaar dan ook massaal deden in de tot bioscopen omgebouwde opslagloodsen waar het festival van 1 t/m 11 november plaatsvond. De 54e editie van het festival in de Noord-Griekse havenstad maakte zijn goede naam opnieuw waar met een programma dat zich specialiseert met films uit de regio (Griekenland, de Balkan, Turkije) en dit jaar ook de Argentijnse cinema een duw in de rug gaf met een eerbetoon.

Door Mariska Graveland

Ook andere Latijns-Amerikaanse films vonden een plek in het programma, zoals het subtiele Mexicaanse familiedrama Las lágrimas en het uitstekende Pelo malo (Bad Hair), die naast de Special Jury Award for Originality and Innovation ook de FIPRESCI-prijs van de internationale pers won. De Venezolaanse regisseur Mariana Rondón volgt in haar film een jongetje uit een achterbuurt dat er alles aan wil doen om zijn krulletjeshaar glad te krijgen. Rondón vertelde op de stoep na de voorstelling dat ze onlangs de woede van de Venozolaanse regering op haar hals heeft gehaald toen ze kritiek uitte op de politiek, die het heeft laten gebeuren dat Venezuela nu een van de gevaarlijkste landen ter wereld is.
Terwijl in de straten van Thessaloniki demonstranten protesteerden tegen de trojka die Griekenland op dat moment aandeed en de buschauffeurs staakten, blijft het festival doen wat ze al sinds 1960 doen, ook tijdens de onophoudelijke financiële crisis. Op de openingsavond, met als speciale gasten Jim Jarmusch en juryvoorzitter Alexander Payne, benadrukte festivaldirecteur Dimitri Eipides dat het festival de overheidsfinanciën niet nog verder belast: "Deze editie van het Thessaloniki Film Festival is uitzonderlijk sterk, ondanks het feit dat het festival niet immuun is voor de problemen die ons land teisteren. Ik ben er trots op dat 80% van het festivalbudget uit Europese fondsen komt, zonder het staatsbudget te belasten." Een afgevaardigde van het ministerie van Cultuur sprak zijn steun uit aan de Griekse cinema: "Ondanks de financiële crisis is de Griekse cinema nog steeds in leven, maar de gestage opmars van de Griekse film mag niet als alibi worden gebruikt voor de serieuze problemen waar de Griekse filmindustrie nog steeds onder gebukt gaan, zoals het gebrek aan subsidies, wat direct samenhangt met de crisis."
Burgemeester van Thessaloniki Yiannis Boutaris constateert dat "hoe meer de broekriem moet worden aangehaald, hoe indrukwekkender het succes van het festival is." Dus toog het publiek naar de festivalfilms, die vaak ook met een klein budget tot stand zijn gekomen, zoals de publiekwinnaar One Last Joke, de Griekse tragikomedie over een groep wetenschappers die pseudo-genezers willen ontmaskeren, een film die zonder enige subsidie tot stand is gekomen omdat, volgens de filmmaker, niemand geloofde dat het publiek op deze film zat te wachten. De publieksprijs voelt voor hem dan ook een zoete wraak op de sceptische fondsen.
Op een van de vele informele gelegenheden waar filmmakers en festivalbezoekers elkaar kunnen ontmoeten, vertelt een vulkanoloog/seismoloog aan de Universiteit van Thessaloniki dat hij heeft besloten om filmmaker te worden, ondanks de weinig rooskleurige vooruitzichten. "Deze ellende in Griekenland is nog maar het begin, het ergste moet nog komen." Terwijl zijn studenten de straat op gaan om te protesteren tegen de sluiting van de universiteit, gaat hij het over een andere boeg gooien met een film over een "existentiële crisis". Collega-filmmaker Thanos Tsavlis plaatst zijn film Goldfish in een Griekenland dat uiteindelijk toch failliet is gegaan en weer met drachmes draaiende moet worden gehouden. Uiteindelijk loopt deze misdaadfilm uit op een lange aaneenschakeling van bloederige martial arts-scènes die een deel van het publiek geschokt achterliet. The Winter is de eerste Griekse film met horror-special effects, zo vertelt de art director, wier echtgenoot en tevens regisseur van The Winter een huis erfde in het Griekse bergdorp Siatista, waar een vloek op zou liggen. Hun weelderig vormgegeven spookvertelling geeft alle ruimte aan donker-romantische ideeën en andere flarden uit het verleden. Andere opvallende Griekse films uit het programma waren Miss Violence, Standing Aside, Watching en The Eternal Return of Antonis Paraskevas, die de FIPRESCI-prijs voor de beste Griekse film won. Het Griekse drama Wild Duck vat de algehele gemoedstoestand samen. In de film neemt een financieel aan de grond zittende afluisterexpert een klus aan die hem in gewetensnood brengt. Op de vraag hoe het met hem gaat, antwoordt de sombere man ironisch: "Geweldig, zoals iedereen."

Het festival vertoonde naast films van jonge regisseurs ook de nieuwe films van gerenommeerde makers als Jarmusch, Payne, Kelly Reichardt, Xavier Dolan, Nanouk Leopold, Corneliu Porumboiu en Roman Polanski. Winnaar van de hoofdprijs de Golden Alexander Theo Angelopoulos was de Mexicaanse film La jaula de oro (The Golden Cage) van Diego Quemada-Diez. Zie voor het complete programma tiff.filmfestival.gr/



top
Artikelen
IDFA 2013: Up close and (too) personal Bevriend, verliefd, verblind
IDFA 2013: Met de rug naar de toekomst Op glad ijs
De Gebroeders Quay 'Het is de pop die bepaalt hoe hij beweegt'
FilmSlot: Durf je in het hoofd van Cronenberg te kruipen?
Rosh Abdelfatah over Syrische film 'De versluiering is verdwenen'
Ken Loach IJzervreter en gestaald socialist
Verslag 54e Thessaloniki Film Festival "Het gaat geweldig, zoals bij iedereen."

Interviews
Antoinette Beumer over Soof 'In Julie & Julia zag ik precies hoe ik het niet wilde'
Philippe Claudel over Avant l'hiver 'Geen tijd om af te remmen'
Justin Chadwick over Mandela: Long Walk to Freedom 'Nelson snapt de vijand'
Ritesh Batra over The Lunchbox 'Een foutje of een wonder?'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Het schandaal van mafheid
Sanne Vogel
Op ooghoogte Afwezigheid in documentaires
Het nieuwe kijken Abonnement in opmars
Boeken: De droom van Marten Toonder Cursus Tekenfilm
Evenementen


Recensies
69: liefde seks senior Wat je niet wist dat je wilde weten
Avant l'hiver Leven op de automatische piloot
The Butler Schim in het Witte Huis
Finn Topzware kerstvertelling
Il futuro De blinde en de schone
The Hobbit: The Desolation of Smaug Kom maar op met die finale
The Hunger Games: Catching Fire Maakt hongerig naar slot
L'image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden) De vloek van de herinnering
In Bloom Bloeiende meisjes
In the Fog Modderig moreel moeras
Inside Llewyn Davis Alleen gitaar en stem
Land van aankomst Immigratie doet altijd pijn
The Lunchbox Liefde gaat door de maag
Mandela: Long Walk to Freedom Idris Elba: kalm en formidabel
Return to Homs (IDFA) Verpletterde zielen
Samsara Vluchtig toerisme
Tanta agua Onder de water­spiegel
La tendresse Elkaar niet naar het leven staan