I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Actie!

Hoogedijk 3, 1911 MT Uitgeest
vrijdag 11 oktober 2013, 11.35 uur

Nadat iedereen zich aan hem heeft voorgesteld, kijkt regisseur Mark de Cloe eens goed naar de vier figuranten die voor hem staan. De een krijgt een bos rozen in de handen gedrukt, de tweede een bos tulpen. "Marcel, jij mag de rabarber geven", zegt hij dan. "Dat lijkt raar, maar dat is het niet. Jullie date is namelijk helemaal gek van rabarber, en jij hebt dat als enige uitgezocht. Maar wel voorzichtig graag. We hebben maar één bosje."
In een dijkhuis onder de rook van Uitgeest is De Cloe bezig met de opnamen van Rabarber, alweer zijn vijfde film in vijf jaar. Het is een Telefilm, net als De sterkste man van Nederland, die over de hele wereld werd bekroond, onder meer met de Prix Europa 2011. In de jeugdfilm draait het om de 12-jarige Winnie en Siem, die elkaar hebben leren kennen omdat hun ouders verliefd op elkaar zijn geworden, en er vervolgens alles aan doen om de twee bij elkaar te houden.
In de scènes die vandaag worden opgenomen is het nog niet zo ver. Daarin is Winnie's moeder nog op zoek naar een nieuwe man; ze heeft een contactadvertentie geplaatst. Er hebben vier mannen gereageerd. "Ik word dus afgewezen!', zegt een van de vier edelfiguranten quasi-verongelijkt. Een ander vraagt De Cloe of hij zijn trouwring af moet doen.
In het piepkleine halletje achter de voordeur wordt de camera in gereedheid gebracht. Terwijl er met lampen wordt geschoven staat Fockeline Ouwerkerk, die 'film-moeder' Tosca speelt, al klaar om de bloemen in ontvangst te namen.
Het is een enorme drukte in huis. Op de bank zitten de jonge hoofdrolspelers voor de televisie. Hoewel het enorme gevaarte aanstaat, kijken ze niet; ze spelen met hun mobieltjes. In de keuken hangt de vrouw des huizes met haar neus boven een pan soep. Die is niet voor de filmmakers, maar voor haar zoon die ziek in bed ligt.
Crewleden lopen af en aan, in klamme regenpakken. Om de vloer te beschermen tegen de nattigheid zijn een oud kleed en stukken karton neergelegd. "We zijn wel wat gewend", zegt de man des huizes. "Een paar jaar geleden is hier een spotje opgenomen voor Super De Boer. Toen moest alles eruit."
In de kamer staat een provisorische grime-tafel, in een andere hoek staat Sabrina Kooij broeken te strijken; die zijn nat geworden bij de ochtendopnamen, een flash-back, waarin Tosca's ex-man Romeo (Tibor Lukacs) over de dijk moest fietsen. Door de stromende regen. Keer op keer opnieuw.
De vrouw des huizes is achter het raam gaan staan en kijkt aandachtig naar wat er nu weer gebeurt. "Er zitten twee navelklemstrengen aan mijn sleutelbos die nog in de huisdeur zit", zegt ze. "Is het erg als dat in beeld komt?" Ondertussen doet De Cloe voor wat voor brede lach hij wil zien op de gezichten van de mannen en doet suggesties hoe ze de boeketten het beste kunnen presenteren.
Als hij onder een witte partytent achter de monitor heeft plaatsgenomen, nemen de mannen een voor een plaats op de deurmat. In rap tempo gaat de deur open, toveren ze hun mooiste lach én hun bloemen tevoorschijn, en gaat de deur weer dicht. De Cloe kijkt tevreden op zijn monitor. "Hebbes!" roept hij als de laatste zijn kunstje heeft gedaan. "Dank jullie wel!"

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Rabarber | Nederland 2014 | Regie Mark de Cloe | Scenario Maarten Lebens | Productie Nl Film | In coproductie met KRO/NCRV | Uitvoerend Producent Niels Bok | Camera Jan Moeskops | Montage Moek De Groot | Art direction Eric Bernard | Kleding Margriet Procee | Make Up Joan Tjon A Hie | Muziek Jorrit Kleijne en Alexander Reumers | Casting Elske Falkena & Job Castelijn | Met Thor Braun, Nina Wyss, Fockeline Ouwerkerk, Korneel Evers, Marcus Antonius | Kleur, 90 minuten | Omroep KRO/NCRV | Te zien zondag 16 februari 2014, 09.00 op Nederland 3 in Zapp@Bios

Op de foto: Nathalie Speckman (regie-assistent), Mark de Cloe (regisseur) en, met een bosje rabarber in zijn hand, edelfigurant Marcel Wesbonk



top
Artikelen
IDFA 2013: Up close and (too) personal Bevriend, verliefd, verblind
IDFA 2013: Met de rug naar de toekomst Op glad ijs
De Gebroeders Quay 'Het is de pop die bepaalt hoe hij beweegt'
FilmSlot: Durf je in het hoofd van Cronenberg te kruipen?
Rosh Abdelfatah over Syrische film 'De versluiering is verdwenen'
Ken Loach IJzervreter en gestaald socialist
Verslag 54e Thessaloniki Film Festival "Het gaat geweldig, zoals bij iedereen."

Interviews
Antoinette Beumer over Soof 'In Julie & Julia zag ik precies hoe ik het niet wilde'
Philippe Claudel over Avant l'hiver 'Geen tijd om af te remmen'
Justin Chadwick over Mandela: Long Walk to Freedom 'Nelson snapt de vijand'
Ritesh Batra over The Lunchbox 'Een foutje of een wonder?'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Het schandaal van mafheid
Sanne Vogel
Op ooghoogte Afwezigheid in documentaires
Het nieuwe kijken Abonnement in opmars
Boeken: De droom van Marten Toonder Cursus Tekenfilm
Evenementen


Recensies
69: liefde seks senior Wat je niet wist dat je wilde weten
Avant l'hiver Leven op de automatische piloot
The Butler Schim in het Witte Huis
Finn Topzware kerstvertelling
Il futuro De blinde en de schone
The Hobbit: The Desolation of Smaug Kom maar op met die finale
The Hunger Games: Catching Fire Maakt hongerig naar slot
L'image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden) De vloek van de herinnering
In Bloom Bloeiende meisjes
In the Fog Modderig moreel moeras
Inside Llewyn Davis Alleen gitaar en stem
Land van aankomst Immigratie doet altijd pijn
The Lunchbox Liefde gaat door de maag
Mandela: Long Walk to Freedom Idris Elba: kalm en formidabel
Return to Homs (IDFA) Verpletterde zielen
Samsara Vluchtig toerisme
Tanta agua Onder de water­spiegel
La tendresse Elkaar niet naar het leven staan