Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Illustratie Typex Redactioneel

Hij is erdoor. De nieuwe stimuleringsmaatregel voor de Nederlandse film. Het heeft in Variety gestaan en op NU.nl. Sterker nog, het Filmfonds verwijst op z'n eigen site naar de nieuwsvoorziening op NU.nl, alsof ze het zelf nog niet helemaal kunnen geloven. Of om het feit dat zij dat geld mogen gaan uitgeven een beetje een objectief tintje te geven. Je weet het tegenwoordig niet meer zeker met nieuws.
Twintig miljoen komt er. Misschien nog wel voor Cannes. Die euforie snap ik niet helemaal. Want als je in Cannes de boer op wilt, dan zul je er ook nog voor moeten zorgen dat je een film in Cannes hebt waar je dat nieuwe Nederlandse elan aan op kunt hangen. En niet zeggen: wij hadden hier vorig jaar Borgman, en nu kun je ook bij ons je film komen opnemen. Reuze dynamisch dat Nederland. Ik hoor het ze al denken.
Ik vind het geweldig nieuws. Het werd natuurlijk hoog tijd dat er iets gebeurde voor de Nederlandse film, of de Nederlandse filmindustrie. Ik weet nooit helemaal zeker of die twee wel hetzelfde zijn. Maar feit is dat er de afgelopen jaren veel werk verloren is gegaan doordat het goedkoper bleek om je film in België te monteren, of in de Duitsland te soundmixen. Het lijkt me heel gezond om in een tijd dat de werkloosheid en de Verelendung onder ZZP-ers in de culturele sector blijft groeien, in werkgelegenheid voor die mensen te investeren.
Maar het is niet zomaar geld. Het komt in de vorm van een cash rebate. Je zou haast denken dat het door iemand uit de bankwereld is bedacht. Een cash rebate houdt in dat "binnen- en buitenlandse filmmakers die hun film in Nederlands willen opnemen een deel van het geld dat ze hier uitgeven na afloop kunnen terugkrijgen" (ik citeer nu even NU.nl).
Een cash rebate is, zo verzekert iedereen elkaar, weinig fraudegevoelig en transparant. Er moeten nog wel regels worden opgesteld. En de VVD is bang dat het geld gebruikt gaat worden voor artistiekerige dingen. (Sommige films zijn kunstzinnig). "Het moet wel een puur financiële aangelegenheid blijven."
Ik ben nu als eenvoudige filmliefhebber al bijna de weg kwijt. Er komt dus geld. Om terug te geven aan filmmakers die in Nederland een film opnemen. Maar om dat te kunnen doen, hebben ze al geld. Maar niet van het Filmfonds, want er moet een Chinese Muur komen tussen subsidie en cash rebate. Dat snap ik ook wel. Maar er moet misschien ook een Chinese Muur komen rondom andere mogelijke geldbronnen. Of kan ik geld lenen van een bank om een film op te nemen in Nederland en dan tegen die bank zeggen dat ze dat straks terugkrijgen omdat ik een cash rebate krijg? Puur financiële aangelegenheid. En waar zijn die werkeloze editors, geluidsmensen, etc. ondertussen gebleven? En die films? Komen die ooit nog in Cannes terecht?

Dana Linssen | twitter @danalinssen



top
Artikelen
IDFA 2013: Up close and (too) personal Bevriend, verliefd, verblind
IDFA 2013: Met de rug naar de toekomst Op glad ijs
De Gebroeders Quay 'Het is de pop die bepaalt hoe hij beweegt'
FilmSlot: Durf je in het hoofd van Cronenberg te kruipen?
Rosh Abdelfatah over Syrische film 'De versluiering is verdwenen'
Ken Loach IJzervreter en gestaald socialist
Verslag 54e Thessaloniki Film Festival "Het gaat geweldig, zoals bij iedereen."

Interviews
Antoinette Beumer over Soof 'In Julie & Julia zag ik precies hoe ik het niet wilde'
Philippe Claudel over Avant l'hiver 'Geen tijd om af te remmen'
Justin Chadwick over Mandela: Long Walk to Freedom 'Nelson snapt de vijand'
Ritesh Batra over The Lunchbox 'Een foutje of een wonder?'

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
World Wide Angle (NL) Het schandaal van mafheid
Sanne Vogel
Op ooghoogte Afwezigheid in documentaires
Het nieuwe kijken Abonnement in opmars
Boeken: De droom van Marten Toonder Cursus Tekenfilm
Evenementen


Recensies
69: liefde seks senior Wat je niet wist dat je wilde weten
Avant l'hiver Leven op de automatische piloot
The Butler Schim in het Witte Huis
Finn Topzware kerstvertelling
Il futuro De blinde en de schone
The Hobbit: The Desolation of Smaug Kom maar op met die finale
The Hunger Games: Catching Fire Maakt hongerig naar slot
L'image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden) De vloek van de herinnering
In Bloom Bloeiende meisjes
In the Fog Modderig moreel moeras
Inside Llewyn Davis Alleen gitaar en stem
Land van aankomst Immigratie doet altijd pijn
The Lunchbox Liefde gaat door de maag
Mandela: Long Walk to Freedom Idris Elba: kalm en formidabel
Return to Homs (IDFA) Verpletterde zielen
Samsara (Ron Fricke) Vluchtig toerisme
Tanta agua Onder de water­spiegel
La tendresse Elkaar niet naar het leven staan