Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Johan Heldenbergh en Veerle Baetens Johan Heldenbergh

'Plak geen sticker op de ruit'

"Kunst is de poging om het onbenoem­bare zo goed mogelijk te benoemen," zegt de Vlaamse acteur en toneelmaker Johan Heldenbergh. Hij schreef de country-voorstelling-met-boodschap die Felix van Groeningen verfilmde en waar Heldenbergh zelf de hoofdrol in speelt.

Johan Heldenbergh verwierf in Vlaanderen een stevige reputatie als televisie- (Ons Geluk), theater- (Ten Oorlog) en filmacteur (Antonia, Any way the wind blows, Aanrijding in Moscou). Maar Heldenbergh is ook een even gedreven als geëngageerd kunstenaar. Iemand die uithaalt naar religie ("mensen die geloven leggen zowel het goede als het kwade buiten zichzelf") maar vooral een positieve bijdrage wil leveren aan de samenleving. Zo maakte hij samen met zijn dorp de amateurfilm Schellebelle 1919 en schreef hij de country-voorstelling-met-boodschap die Felix van Groeningen (met wie hij al Steve + Sky en De helaasheid der dingen maakte) nu verfilmde.

Hoe ontstond het idee voor het muzikaal toneelstuk 'The Broken Circle Breakdown Featuring The Cover-ups of Alabama'? "Bij mij moet een theatervoorstelling altijd maatschappelijk relevant zijn. Ik wilde deze keer iets doen over de invloed van religie en religieuze mensen op mijn leven als ongelovige, over de opdringerigheid van de moraal. Bovendien begonnen mensen zich na 9/11 te bemoeien met ons gedrag en ontstond er een gepolariseerd discours. Ik voelde de wereld veranderen en wilde daar iets over schrijven. Mieke Dobbels en ik kozen voor een stuk vol country en bluegrass als zwarte spiegel op het thema van de religie. Vanuit die muziek wilden we het triestigste verhaal schrijven dat we konden bedenken."

Er is een link tussen je dorpsfilm Schellebelle 1919 en je werk bij Compagnie Cecilia: plezier én het ontwikkelen van een gemeenschapsgevoel. "Ik heb een paar credo's. Eén, als je het lef hebt om op een podium te staan, de pretentie hebt dat je iets te vertellen hebt aan de maatschappij moet je je ook engageren. Twee, de maatschappij moet iets hebben aan wat je doet, je werk mag niet high brow zijn, moet humor en ontroering durven toelaten. Je mag niet zomaar als een cultuursnob iets schrijven dat niemand begrijpt en waarvan je hoopt dat niemand roept 'de keizer heeft zijn kleren niet aan'. Drie, je moet mensen open zetten voor je ze kan ontroeren, voor je ze iets kan bijbrengen."

Daar waar het theater lang vooral met metaforen werkte lijkt men nu naar de emoties van het echte leven te gaan. "De meeste theatervoorstellingen zijn zo niet, maar bij Compagnie Cecilia zijn we van mening dat wanneer je iets wil vertellen over de oorlog in Irak je geen Griek moet pakken uit de 5de eeuw voor Christus. Je moet het rechtstreeks over nu hebben. Vergis je niet; in de voorstelling en de film zitten metaforen. Zoals die van het vogeltje dat tegen het raam vliegt. Alabama stelt daar een illusie tegenover, een sticker die je op de ruit plakt, waardoor die vogel nooit zal leren omgaan met glas. Zoals wij nooit zullen kunnen omgaan met verlies zolang we ons verlies richten op de illusie die God is."

Ivo De Kock



top
Artikelen
Tijdreizigers
100 jaar Hollywood De kolonisten van Beverly Hills
100 jaar Hollywood
FilmSlot Viennale: 50 jaar filmliefde

Interviews
Felix van Groeningen over The Broken Circle Breakdown 'Ik omhels de misère'
Johan Heldenbergh 'Plak geen sticker op de ruit'
Paolo & Vittorio Taviani over Caesar Must Die 'De gevangenis is absurd'
Gilles Bourdos over Renoir Ellende als schoonheid en kleur en vlees

Rubrieken
Redactioneel
Kort
Filmsterren
Thuiskijken
Actie!
Sanne Vogel
Teddy Cherim
Zwarte gaten: Sander Burger zag eindelijk Aguirre, der Zorn Gottes 'Dit gaat heel slecht aflopen'
Op ooghoogte Gedaanteverwisselingen
Spotlight: Aaron Taylor-Johnson
Ebele Wybenga (Upload Cinema) Uitpakparty
Boeken: Film und Kunst nach dem Kino Cine-nostalgie of noodkreet?
World Wide Angle (NL) Leeg en Vol, Dik en Dun
Evenementen (Focus)


Recensies
Anna Karenina Magistraal!
De baby Vergeten kindertijd
The Broken Circle Breakdown Verdriet is ondeelbaar
Caesar Must Die Mooi gespeeld: nu terug in je cel
Cloud Atlas Ambitieuze mindfuck cinema
Comme un homme Ontvoeringsdrama van de schrijvers van Vertigo
Deadfall Off the road thriller
Ernest & Célestine Geen muis in huis!
The Hobbit: An unexpected Journey Diaspora der dwergen
Le magasin des suicides Op naar de zelfmoordshop
Notre paradis Tienergod als erotisch aas
Populaire Bontgekleurde retro romkom
Regilaul Aardse ballades
Renoir De witte hoed staat hem goed
Seven Psychopaths Psychopaten-theekransje
Sol LeWitt De ideeënman blijft onzichtbaar