Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Actie!

De Corridor 2
1101 BD Amsterdam Zuidoost
maandag 12 september 2011, 21.01 uur

Na een paar repetities trekt Maurits Delchot (wit hemd met veel blingbling) de stoute schoenen aan: "Mag ik ook zeggen: als je wilt krikken, moet je d'r gewoon prikken?". Regisseur Lodewijk Crijns kijkt bedenkelijk. Hou je maar aan mijn tekst, antwoordt hij. "En kun je de eerste keer Antilliaans voluit zeggen in plaats van Anti, dan snappen de mensen in Brabant ook waar je het over hebt."
In Grand Café Bijlmer vinden opnames plaats voor Alleen maar nette mensen, Lodewijk Crijns' (Jezus is een Palestijn, Met grote blijdschap, Hitte/Harara) bewerking van de spraakmakende, semi-autobiografische en meermaals bekroonde debuutroman van Robert Vuijsje. Daarin draait het om de keurige, Joodse David Samuels die na zijn examen aan het Amsterdamse Barlaeus Gymnasium in een fikse identiteitscrisis belandt; zijn voorliefde voor donkere vrouwen 'met grote borsten en billen' voert hem van het chique Amsterdam-Zuid naar de krochten van de Bijlmer.
David wordt gespeeld door Geza Weisz (blauw overhemd, een kettinkje met een davidster). De Surinaamse Delchot, beter bekend onder zijn artiestennaam Negativ, speelt Ryan, die David wegwijs maakt in de Bijlmer. "Waarom praten? Jullie witte mannen pakken het verkeerd aan. Je moet bruut zijn!"
Op hun tafeltje staat pontificaal een fles Bacardi Superior. De mannen kijken keurend om zich heen. Overal staan donkere meisjes (er zijn een stuk of dertig figuranten opgetrommeld). Hun aandacht valt op Alessandra (Sarina Voorn): kort, roodgeverfd haar, grote borsten, dikke billen, strakke zwarte legging, strakke minijurk, armen onder de tatoeages, veel gouden sieraden en piercings.
"Cup 90D vermoed ik", zegt David.
"Dat is een Antilliaan. Ze danst ruw.", riposteert Ryan. "Héé Anti, kom eens!" Alessandra maakt zich los uit de dansende meute en komt bij hun tafeltje staan. "Dag schoonheid. Dit is David; hij vindt jou leuk. Wie ben jij?", zegt Ryan. Alessandra kijkt in de richting van David. "Haal je een whisky voor me?"
Als de repetitie is gestopt, zegt Voorn tegen Crijns dat ze geen 90D, maar 80D heeft. "Dan veranderen we dat", zegt de regisseur monter. Hij krabbelt het in de marge van zijn script. "En mag ik tussen zijn benen gaan staan?", vraagt ze. "Dat is meer gebruikelijk." "Ja hoor", antwoordt Crijns. "Geza kan alles daar beneden intussen heel goed onder controle houden, toch?"
Achter het tafeltje wordt een rails neergelegd en worden enorme lampen neergezet. Cameraman Menno Westendorp verschuift de fles Bacardi een stukje. De figuranten (veel roze leggings, dito tops en enorme plateauzolen) worden door 1st AD Sander Donker uiterst secuur over het dansvloertje verdeeld.
"De muziek moeten jullie er zelf bij denken", zegt Crijns. "Anders kunnen de dialogen niet worden opgenomen. Jullie moeten niet echt praten, maar mimen. Ook geen gefluister. Doe alsof je praat. Gaat dat lukken?"
De regisseur kijkt de zaal rond. "Daarboven ook bewegen", roept hij naar een groepje meisjes. "Goed dan. We moeten 'm zo maar opnemen."

Jan Pieter Ekker

Alleen maar nette mensen
Nederland 2012
Productie
Fleur van den Berg
Producenten
IDTV Film
Frans van Gestel
Jeroen Beker
Arnold Heslenfeld
Uitvoerend producent
Ellen Havenith
Regie en scenario
Lodewijk Crijns
Camera
Menno Westendorp
Montage
Herman P Koerts
Art direction
Gerard Loomans
Muziek
Fons Merkies
Met
Geza Weisz
Immanuelle Grives
Jeroen Krabbé
Annet Malherbe

Kleur, lengte nnb

Omroep
BNN
Distributie
Wild Bunch
Te zien
maart 2012

Op de foto: regisseur Lodewijk Crijns neemt de scène door met Sarina Voorn (Alessandra), Geza Weisz (David; links op de voorgrond) en Maurits Delchot (Ryan, rechts voor) (foto Bob Bronshoff)



top
Artikelen
Filmacademie zoekt nieuwe koers (en directeur)
Nova Zembla De feiten

Interviews
Tilda Swinton over We Need to Talk About Kevin Een nachtmerrie baren
Catherine Deneuve over Les bien-aimés 'Ik mis het verleden niet'
Marius Holst over King of Devil's Island Ontsnappen uit het jongens-Alcatraz
Rafi Pitts over The Hunter 'Mijn neo-realistische western'

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmThuis
Ingezonden brief
Spotlight Louis Garrel
FilmBoeken Jezus superster
FilmPers
Ebele Wybenga (Upload Cinema) YouTube is de nieuwe MTV
FilmSlot Reis langs filmfestivals
Actie!
World Wide Angle (NL)
Evenementen (Focus)


Recensies
50/50 Gevoel voor tumor
Anonymous Shakespeare, charlatan
Les bien-aimés Sprankelende estafette d'amour
Carnage Oorlog op de vierkante millimeter
Dolfje Weerwolfje De wolf in jezelf
Hasta la vista! Eerst neuken dan sterven
The Hunter (Rafi Pitts) Prooi van het gezag
Hysteria (Tanya Wexler) Jolly Molly en het geheim van het hysterisch paroxisme
King of Devil's Island Rebel of revolutionair
Kyteman: Now What? Een beetje wegspacen
Nannerl, la soeur de Mozart Muziek is een mannenzaak
Nova Zembla De fictie
Ouwehoeren De Mohikanen van de Wallen
Over Canto Een beetje wegspacen
Tinker Tailor Soldier Spy Wie is de mol?
We Need to Talk About Kevin Bestaat het pure kwaad?
Winter Vacation Lanterfanten in Binnen-Mongolië