I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
STIJL Evenementen (Focus)

Vechten in Haarlem
shootyourshot.nl
De Filmschuur in Haarlem is de plek waar 12 december de finale plaatsvindt van Shoot your Shot #6. Daarin strijden films van Haarlemse filmtalenten om de vraag welke film twee weken als voorfilm in de Filmschuur mag draaien. Ook krijgt de winnaar een workshop bij Open Studio aangeboden. En hij mag meedoen in de jongerenjury MovieSquad op een van de grote Nederlandse filmfestivals. Wie deze prijs niet wint, kan altijd nog de publieksprijs winnen: één week als voorfilm in de Filmschuur.


Roy Andersson-dag in EYE
eyefilm.nl
Roy Andersson is een van de origineelste filmmakers in de wereldcinema. Het Amerikaanse weekblad The Village Voice typeerde het werk van de inmiddels 67-jarige Zweed ooit als "slapstick Ingmar Bergman". Er valt inderdaad veel te lachen in de absurdistische cinema van de man die lange tijd zijn brood verdiende met briljante reclamefilmpjes, maar de ondertoon is melancholisch en tragisch. Anderssons filmcarrière valt uiteen in twee delen. In 1970 maakte hij een daverende entree in de internationale filmwereld met zijn speelfilmdebuut a swedish lovestory. De film won vier prijzen op het filmfestival in Berlijn. Na de daverende flop van zijn tweede film giliap vijf jaar later, belandde Andersson in een depressie en trok hij zich terug uit de filmwereld. Hij werd een veelgevraagde reclamefilmer, maar na vijfentwintig jaar keerde hij in 2000 overweldigend terug in de filmwereld met songs from the second floor. De film won de juryprijs in Cannes. Andersson houdt niet van haastwerk, zodat het zeven jaar duurde voor hij met you, the living weer een film maakte. Wie een goed beeld van Anderssons werk wil krijgen, moet 18 december naar de Roy Andersson-dag in het Eye Film Instituut gaan. Op het programma staan a swedish lovestory, de korte films something happened (1987) en world of glory (1991), en zijn latere successen songs from the second floor en you, the living.

you, the living


Het nieuwe Berlijn in Lantaren/Venster
lantarenvenster.nl
Ruim twee jaar geleden introduceerde de Filmkrant in samenwerking met het Goethe Instituut het werk van de Neue Berliner Schule in Nederland. De naam duidt een groep filmmakers aan die strenge, sobere films maakt waarin mensen als vreemdelingen door het moderne leven dolen. Het woord vervreemding wordt vaak misbruikt, maar bij de Neue Berliner Schule is het op zijn plek. Het nog maar net verhuisde Lantaren/Venster in Rotterdam presenteert drie films van Christian Petzold, een van de voormannen van de Neue Berliner Schule. Twee films zijn inmiddels al te zien geweest, maar op 13 december kan nog worden gekeken naar yella, over een vrouw die haar benauwende huwelijk ontvlucht en een nieuw leven wil beginnen.

yella


Suikerzoet Filmfestival in Schiedam
suikerzoetfilmfestival.nl
In Schiedam vindt van 25 t/m 28 november voor het zesde achtereenvolgende jaar het Suikerzoet Filmfestival plaats. Op meer dan tien locaties, waaronder het Filmhuis Schiedam, worden (gratis!) films vertoond. Bijna alle films waren de laatste jaren in de filmtheaters te zien, maar er zijn ook klassiekers, waaronder moulin rouge! (Baz Luhrmann, 2001) en casablanca (Michael Curtiz, 1943), die zelden nog een bioscoopvertoning halen. Een greep uit het programma: greenberg (Noah Baumberg, 2010), the tree (Julie Bertucelli, 2010), caïro time (Ruba Nadda, 2009), eat pray love (Ryan Murphy, 2010) en soul kitchen (Fatih Akin, 2010). Het programma is ingedeeld in zes categorieën: feelgood, drama, Duits, Iraans, klassiekers en korte film.

greenberg


Zwaar metaal in De Melkweg
melkweg.nl
Uitgekeken op documentaires die het van verstilde beelden moeten hebben? Melkweg Cinema presenteert 5 december in het kader van 'Hell awaits', een expositie over de thematiek en esthetiek van heavy metal, drie documentaires over deze muziekstroming. In untill the light takes us (Aaron Aites, Audrey Ewell, 2008) draait het om het verhaal achter de kerkbranden in 1991 in Noorwegen, die op het conto van de black metal scene werden geschreven. global metal (Sam Dunn, Schot McFadyen, 2008) brengt de verspreiding van metal buiten de westerse wereld in kaart. En full metal village (Sung Hyung, 2007) laat zien hoe het Duitse dorpje Wacken één keer per jaar door het heavy metal festival Wacken Open Air een complete gedaantewisseling ondergaat.

untill the light takes us


Poolnachten in Groningen
forumimages.nl
Poolnacht heet het Groningse evenement, dat de poolgebieden met lezingen, debat, exposities en films onder de aandacht brengt. Er kan beter worden gesproken van poolnachten, want het evenement duurt van 15 november t/m 15 januari. Filmtheater ForumImages doet ook mee. Onder de titel Frozen Images vertoont het van 17 t/m 19 december een selectie Poolfilms, waarbij het goed rillen is van de kou. Te zien zijn bijna twintig films, waaronder frozen heart (Stig Anderson, Kenny Sanders, 1999), the forbidden quest (Peter Delpeut, 1993), the snow walker (Charles Martin Smith, 2003), encounters at the end of the world (Werner Herzog, 2007), zero kelvin (Hans Petter Moland, 1995) en atanarjuat, the fast runner (Zacharias Kunuk, 2001). Natuurlijk ontbreekt ook de oerfilm van de poolfilms niet: nanook of the north (Robert Flaherty, 1922).

atanarjuat, the fast runner


Studenten met talent in EYE
eyefilm.nl
Hoe zit het met het Nederlandse filmtalent? Eye vertoont 15 december onder de titel 'Breaking Ground' vier opmerkelijke studentenfilms: on air (Hilde van den Dobbelsteen), winterslaap in lukomir (Niels van Koevorden), little boy (Iris Meijer, Walid Rhord) en planter des rèves (Pierre Antoine Carpentier). De makers zijn bij de vertoning aanwezig. De avond wordt gepresenteerd door producent Frank Hoeven en hoofd drama bij de NPS Marina Blok.

winterslaap in lukomir (foto: Oscar Verpoort)


Cinedans in Amsterdam
cinedans.nl
Het dansfestival Cinedans is toe aan de achtste editie. Het festival dat de grens tussen dans en film verkent, speelt zich van 9 t/m 12 december af op vijf Amsterdamse locaties: de Balie, Melkweg, Theater Bellevue, NIMk en de Stadsschouwburg. Het programma bestaat uit veertig korte en lange dansfilms en -documentaires, installaties en cross-overs van dans, nieuwe media en beeldende kunst. Ook zijn er lezingen, debatten en workshops. De meeste films zijn niet eerder in Nederland te zien geweest, waaronder de registratie door Mike Figgis (leaving las vegas) van de dansvoorstelling Co(te)lette van de Belgische choreografe Ann van den Broek. Actueel is destino: a contemporary dance story, dat een lofzang brengt op de mogelijkheid van dans om generaties en culturen samen te brengen. De opnames werden gemaakt in Addis Abeba en Londen. Een van de installaties is Series patchmaker no. 1 'Marloeke 1971' waarin het menselijk lichaam als interface centraal staat. Door sensoren aan te raken op het lichaam van performer Marloeke van der Vlugt krijgen bezoekers gebeurtenissen uit haar verleden en mogelijke toekomst te zien. Een melancholieke installatie is Tango de soledad van Billy Cowie. Bezoekers zien een danssolo van Amy Hollingsworth, waarbij ze de indruk krijgen zich in dezelfde ruimte als de danseres te bevinden.

Series patchmaker no. 1 'Marloeke 1971'


De dagen moe: 'De winter van je leven'
filminfriesland.nl
Onder de aantrekkelijke titel 'De winter van je leven' presenteert het Centrum voor film in Friesland op 8 december een programma over de kunst van het ouder worden. Te zien zijn: mam, over de omgang van Adelheid Roosen met haar demente moeder, tijd vliegt, waarin filmmaker Eric Meyer de geslonken wereld van zijn 90-jarige vader observeert, romeo en julia, waarin filmmaakster Gülsah Dogan vastlegt hoe haar vader zijn demente vrouw verzorgt, en flink oud, waarin Esther Gould en Sarah Sylbing drie oude Amsterdammers portretteren die hun leven niet door aftakeling laten beheersen.

mam


Klassieker dan klassiek in het Van Gogh Museum en EYE
eyefilm.nl
Nog tot 16 januari is in het Van Gogh Museum de expositie 'Illusie en werkelijkheid — naturalistische schilderijen, foto's en film, 1875-1918' te zien. In het kader van die tentoonstelling bedacht Eye het programma 'Net echt: Naturalisme in de film'. Het bevat films die verwantschap vertonen met de negentiende-eeuwse kunststroming, die zich richtte op sociaal onrecht. De stroming nam het op voor mensen in de verdrukking, dus aan inspiratie geen gebrek. Emile Zola werd er wereldberoemd mee. Later stelden ook veel filmmakers onrecht realistisch aan de kaak, met als doel de samenleving rechtvaardiger te maken. Het zal Eye dan ook weinig moeite hebben gekost om voldoende films te vinden. Het programma begon al in november, maar loopt nog door tot eind december. Te zien zijn films die inmiddels de status van klassieker hebben, zoals cristo si è fermato a eboli (Francesco Rosi, 1979), waarin een linkse intellectueel in het fascistische Italië naar een dorpje wordt verbannen en onder de indruk raakt van de boerenwijsheid van de inwoners. Ook de klompenboom (Ermanno Olmi, 1978) speelt zich af op het Italiaanse platteland. De film portretteert aan het einde van de negentiende eeuw vier boerenfamilies. Klassieker dan klassiek is Luchino Visconti's la terre trema (1947), over een visser die uit verzet tegen uitbuiting door reders voor zichzelf begint. Een hoogtepunt in het Mexicaanse werk van Luis Buñuel is los olvidados (1950), dat een portret schetst van jeugdcriminelen in Mexico-Stad. In drifters (1949) richt de Brit John Grierson, de vader van de verhalende documentaire, de camera op het harde leven van Schotse haringvissers. En Ken Loach klaagt in het tragikomische riff raff (1991) de uitbuiting van zwartwerkende bouwvakkers aan. Een herontdekt Belgisch meesterwerk is de gedramatiseerde documentaire déja s'envole la fleur maigre (1960), waarin filmmaker Paul Meyer een Siciliaanse immigrantenfamilie op hun eerste dag in de Waalse mijnstreek de Borinage portretteert.

Ken Loach op de set van riff raff


Arabisch Filmfestival in Venlo
nieuwescene.nl
Of de organisatoren van het Arabisch Filmfestival in filmtheater De Nieuwe Scene in Venlo hun bekendste stadsgenoot hebben uitgenodigd is onbekend. Maar geestig is het wel dat in de geboortestad van Geert Wilders op 11 en 12 december een Arabisch Filmfestival wordt gehouden. Het programma bevat onder meer de succesvolle Belgische multicultifilm les barons (Nabil Ben Yadir, 2009), over een groepje allochtone hangjongeren in Brussel, en nadia (Amin Daci, 2009), over een Marokkaans meisje dat tegen haar wil wordt uitgehuwelijkt.

les barons


Broedplek in Eindhoven
broet.nl
Je eigen film zien op een filmfestival? Dat kan op het Eindhovens Film Festival, dat van 17 t/m 19 december door filmplatform Broet wordt georganiseerd op het voormalige Philips-terrein Strijp-S. Tenminste, als de organisatoren je film selecteren. Het doel van het festival is het stimuleren van nieuw talent. Ook cinefielen die geen film hebben gemaakt, zijn van harte welkom op het festival.


Mentale horror in Rotterdam
lantarenvenster.nl
Omdat het gaat verhuizen, is de Rotterdamse instelling voor beeld- en geluidskunst Worm tijdelijk gesloten. Maar de activiteiten staan niet stil, want Worm programmeert een programma in Lantaren/Venster. Het bevat de aangrijpende, op een ware gebeurtenis gebaseerde, mentale horrorfilm the sound of insects (Peter Liechtl, 2009), die laat zien hoe een man die zelfmoord wil plegen zichzelf in een tentje in een bos uithongert tot hij sterft. Dagboekfragmenten geven een helder inzicht in zijn motieven. Lichtvoetiger is panelstory van de Tsjechische Vera Chytilova (1979). De film is een satire over de chaotische levens van de inwoners van een grauwe stadswijk in communistisch Oost-Europa. Als derde staat op het programma een selectie korte films van de Rotterdamse filmmaker Pim Korver, die zich vooral bezighield met maritieme onderwerpen.

the sound of insects


Upload Cinema: Hacking Cinema
uploadcinema.net
Onder het motto Hacking Cinema kijkt Upload Cinema deze maand eens goed naar onze kleding. Wat willen we uitdrukken met het textiel dat we aantrekken? Het programma is tot stand gebracht in samenwerking met gastcuratoren Sarah Hijmans, kunstredacteur bij de AVRO, en Samuel de Goede, mode-expert. Het programma loopt uiteen van unisex tot interactieve ontwerpen, van haute couture tot zelfgemaakt. Één ding staat vast: na afloop kijkt u anders naar uw kleding.



top
Artikelen
KIDS ARE ALL RIGHT Hoera voor de alternatieve familie
Filmkrant IDFA-tips De Filmkrant tipt de volgende documentaires die op IDFA draaien

Interviews
Woody Allen en Josh Brolin over YOU WILL MEET A TALL DARK STRANGER De atleet en de intellectueel
Saverio Costanzo over DE EENZAAMHEID VAN DE PRIEMGETALLEN 'Deze film is niet leuk'
Bent Hamer over HOME FOR CHRISTMAS 'Kerst is een commerciële explosie'
Debra Granik over WINTER'S BONE Het Amerika dat niet droomt
Take 5 Doreen Boonekamp over geld

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmPers
Evenementen (Focus)
World Wide Angle (NL)
Actie!


Recensies
AÑO BISIESTO Liefdevolle snack na plasseks
BURIED Stikken tussen zes planken
CATFISH Het andere sprookje over Facebook
COPACABANA Tragikomische hippiemoeder
DE EENZAAMHEID VAN DE PRIEMGETALLEN Verdwaald in het bos
DE EETCLUB Degelijk maar zonder ziel
HOME FOR CHRISTMAS Een krap trappenhuis
THE HOUSEMAID Loeder met rattengif
POTICHE De oude Ozon is terug!
THE RED SHOES Totale overgave aan de kunst
SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD Krankjorum universum
STAND VAN DE STERREN (interview Leonard Retel Helmrich) Fundamentalistische islam bedreigt Indonesië
WINTER'S BONE Helletocht door Missouri
YOU WILL MEET A TALL DARK STRANGER Veel gepraat, weinig geraas