Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Woody Allen, Josh Brolin en Freida Pinto op de set Woody Allen en Josh Brolin over YOU WILL MEET A TALL DARK STRANGER

De atleet en de intellectueel

Woody Allens zesde Europese film midnight in paris is alweer bijna klaar, maar afgelopen mei in Cannes schoven cast en regisseur elk twintig minuten aan voor het in Londen opgenomen you will meet a tall dark stranger (ywmatds). Twee groepsgesprekken die goed beginnen maar dan verzanden in gebrabbel over hobby's en sport. 

"interiors", roept een van de twaalf journalisten aan tafel. "you will meet a tall dark stranger is een bewerking van interiors." Het klopt, deels. Net als Allens hommage aan Ingmar Bergman uit 1978 is de toon van ywmatds serieuzer dan die van Allens typische komedies en speelt het zich ook af in een artistiek milieu waar de mannen seksueel nogal onrustig zijn. Roy (Josh Brolin) lijkt als schrijver op z'n retour nog voordat 'ie z'n tweede boek heeft gepubliceerd en hij ontloopt zijn teleurgestelde vrouw Sally (Naomi Watts) door met de sexy latino overbuurvrouw aan te pappen. Sally's vader Alfie (Anthony Hopkins) probeert wanhopig z'n jeugd vast te houden met een dagelijkse dosis Viagra en een jonge blondine terwijl z'n ex-vrouw Helena (Gemma Jones) steun zoekt bij een waarzegger.

Idioot
Elke poging om liefde te vinden mislukt jammerlijk, behalve die van de mensen die op een soort new age wolk zitten. Is Woody Allen milder geworden? "Nee, dit is hoe ik altijd al dacht. Relaties zijn ingewikkeld. Mijn denken daarover is in mijn tienerjaren nogal beïnvloed door Nietzsche, door Eugene O'Neill en Freud — ik heb jaren in psychotherapie gezeten — en die zeiden het allemaal al veel beter dan ik het kan: dat relaties ingewikkeld zijn en dat de enige middelen om je door het leven te worstelen je illusies zijn. Zonder illusies wordt het ondraaglijk. Je moet het leven niet van dichtbij bekijken want dan zie je enge en onplezierige dingen. Persoonlijk vind ik types als Helena en haar waarzegster idioten. In realiteit zou ik geen geduld met ze hebben. Maar ze zouden wel een gelukkiger leven hebben dan ik. Ik kan mezelf niet voor de gek houden. Ik ben opgegroeid in een religieuze omgeving. Misleide idioten zijn het: de mensen die naar priesters en rabbijnen luisteren. Belachelijk."

Voetbal
"Maar u hebt toch een goed leven?" Allens zelfbeklag zit een van de collega's duidelijk niet lekker. "Ik heb een fantastisch leven gehad binnen de grenzen van wat menselijkerwijs mogelijk is. Binnen de grenzen van een tragisch bestaan. Het leven is kort, gewelddadig, eenzaam, beangstigend, vol ellende en dan gaan we dood, en dan, over een tijdje, dooft de zon." Het is z'n bekende maar daarom niet minder oprechte we're all gonna die-riedel.
Terwijl de ene na de andere van de twintig kostbare minuten voorbij tikt, vraagt iemand of Allen geïnteresseerd is in sport. Ze gooit er meteen een vervolgvraag achter aan: of hij ooit een film zal maken met een sporter in de hoofdrol? Allen geeft netjes antwoord. "Ik hou enorm van sport. Ik groeide op als een atleet. Je zou het niet zeggen omdat ik deze bril heb en iedereen denkt dat ik een intellectueel ben. Maar dat ben ik niet. Als ik vannacht terug ben in New York zet ik meteen de tv aan. Tennis, baseball, boksen, golf, I love it. Maar in de cinema kan ik er niks mee." Gaat u het WK voetbal kijken? "Nee, ik ben niet opgegroeid met voetbal. Twee dingen waarmee ik niet ben opgegroeid: voetbal en frisbeeën." De vragenstelster glimlacht maar de grap ontgaat haar. The mouth moves, but the brain has long since departed, zei Blackadder ooit tegen Baldrick.

Cowboy
Bij Josh Brolin lukt het ook om één serieuze te stellen waarna de afdaling inzet. Brolin heeft het aura van een cowboy. Door zijn uiterlijk maar ook door de films waar hij in speelt (jonah hex, no country for old men, wall street: money never sleeps). Toch stopte Allen hem als mislukte schrijver met een bierbuik in veel te kleine Londense appartementen. Brolin lijkt op de een of andere manier te groot voor die ruimtes. "Ja, dat viel ons ook op. Weet je, dat hele ding dat acteurs in Woody's films proberen om Woody te imiteren, dat is echt een vergissing. Ik zou dat nooit kunnen, ik zou het niet eens willen. Ik hou ervan zo'n soort Norman Mailer-achtig personage te spelen in Woody's films, als een soort gorilla. Ik heb van alles geprobeerd om dat nog dikker aan te zetten. Ik heb Woody van tevoren nog gemaild dat mijn personage ook in een rolstoel zou kunnen zitten. Met een Servisch accent. Heb ik een keer 's nachts een heel lange mail over gestuurd. Woody stuurde de volgende dag een mail terug met alleen 'no'."

Zweden
Bij het interview met Woody Allen heeft ondertussen iemand de Zweden-vraag gesteld. Of Allen ooit in Zweden komt filmen. En wat voor een verhaal dat dan wordt. "In Zweden liggen de verhalen natuurlijk op straat", zegt Allen met een strak gezicht. "Ik zie mezelf ook wel drie maanden in Stockholm wonen." Voordat hij dieper op de zaak in kan gaan, vraagt iemand of hij in een volgend leven als vrouw wil incarneren.

Diamanten
Brolin is verfrissend direct. Een Deense collega die zichzelf en z'n, toegegeven, schitterende Britse accent graag over tafel hoort gaan door vragen van minstens twee minuten te stellen, krijgt van Brolin een simpel "ik begrijp niet wat u bedoelt" terug. Als de Deen aanzet voor een herhaling begint Brolin snel zelf te praten. Als de pers niks zinnigs weet te vragen, dan vertelt hij het zelf wel. Dat hij het haat om stil te zitten en als acteur nooit naast de telefoon heeft zitten wachten totdat hem een rol werd aangeboden. Dat hij een aandelenhandelsbedrijf had opgezet toen het met acteren even wat slechter ging maar dat toen de markt instortte. Dat no country for old men dus net op het juiste moment kwam. Dat hij met een eigen script bezig is over een verlamde man met hersenletsel in het ziekenhuis en zijn zus, maar dat het wel vooral over die zus gaat. Dat hij de Coen brothers en Woody Allen samen aan tafel heeft gebracht bij een diner en dat hij niet kon geloven dat die elkaar nog nooit hadden ontmoet. Hoe hij ervan houdt zichzelf met dit beroep te vernederen om de kleine diamanten te vinden. Dat je als acteur je eigen stem moet vinden. Dat hij die heeft gevonden al weet hij niet meer precies wanneer. Dat hij het vak misschien wel nooit onder de knie zal krijgen. En dat hij er naar uit kijkt om nu men in black iii te gaan doen.

Magie
Hoe vaak Allen nieuwe ideeën heeft, wil een collega weten die schijnbaar is overgeschakeld naar het diepte-interview. "Best vaak", verklaart hij. Sommige zijn niet goed. Andere wel. En het werken in Europa heeft hem niet veranderd nee. Gelukkig voegt Allen net als Brolin zelf nog iets zinnigs toe, om af te sluiten. Het idee voor ywmatds kreeg hij toen kennissen een waarzegger bezochten. "Erg populair in de VS. Maar wat wil je? Psychoanalyse duurt jaren en priesters randen alleen maar jongetjes aan. Niks werkt. Dus wendt het publiek zich tot zulke types. Ze verlangen magie en dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Dat wil ik ook. Het enige probleem is, er is geen magie."

Ronald Rovers



top
Artikelen
KIDS ARE ALL RIGHT Hoera voor de alternatieve familie
Filmkrant IDFA-tips De Filmkrant tipt de volgende documentaires die op IDFA draaien

Interviews
Woody Allen en Josh Brolin over YOU WILL MEET A TALL DARK STRANGER De atleet en de intellectueel
Saverio Costanzo over DE EENZAAMHEID VAN DE PRIEMGETALLEN 'Deze film is niet leuk'
Bent Hamer over HOME FOR CHRISTMAS 'Kerst is een commerciële explosie'
Debra Granik over WINTER'S BONE Het Amerika dat niet droomt
Take 5 Doreen Boonekamp over geld

Rubrieken
Redactioneel
FilmKort
FilmSterren
FilmPers
Evenementen (Focus)
World Wide Angle (NL)
Actie!


Recensies
AÑO BISIESTO Liefdevolle snack na plasseks
BURIED Stikken tussen zes planken
CATFISH Het andere sprookje over Facebook
COPACABANA Tragikomische hippiemoeder
DE EENZAAMHEID VAN DE PRIEMGETALLEN Verdwaald in het bos
DE EETCLUB Degelijk maar zonder ziel
HOME FOR CHRISTMAS Een krap trappenhuis
THE HOUSEMAID Loeder met rattengif
POTICHE De oude Ozon is terug!
THE RED SHOES Totale overgave aan de kunst
SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD Krankjorum universum
STAND VAN DE STERREN (interview Leonard Retel Helmrich) Fundamentalistische islam bedreigt Indonesië
WINTER'S BONE Helletocht door Missouri
YOU WILL MEET A TALL DARK STRANGER Veel gepraat, weinig geraas