Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Actie!

Ferdinand Bolstraat 13
1072 LA Amsterdam
21 november 2017, 12.58 uur


De sfeer wordt allengs meliger in Ginger Burger, Steak & Karaoke Bar, waar keer op keer hetzelfde kinderliedje uit het enorme karaokescherm schalt. "Old MacDonald had a farm / Hia hia ho / And on his farm he had a cow / Hia hia ho." In de comfortabele zithoek laat Benja Bruijning zijn feestmutsje van zijn kruin naar zijn neus zakken. "Hia hia ho." Het lijkt het verjaardagsspel in Linda de Mols Ik hou van Holland wel.
"Lieve mensen, we gaan een keertje repeteren", doorbreekt opnameleider Tony van der Veer de leut. Bruijning zet zijn hoedje weer midden op zijn hoofd. "Nog even", vervolgt Van der Veer, "Niemand mag vandaag tegen de rode zuilen leunen. Die zijn namelijk niet echt."
In The Matchmaker, het speelfilmdebuut van Jeroen Houben (eerder heette de komische feelgoodfilm Home Sweet Home, toen Picture Perfect), speelt Bruijning Chris, een eertijds succesvolle stockfotograaf die lijdt aan het syndroom van Peter Pan. Uit geldgebrek is hij weer bij zijn alleenstaande moeder Marja (Ariane Schluter) gaan wonen; om wat geld te verdienen heeft hij een promofilmpje gemaakt voor een datingsite, waarin hij beelden van zijn moeder heeft gebruikt. Het filmpje ging natuurlijk viral.
In de scène die vandaag wordt opgenomen viert Marja haar verjaardag met Chris en haar zwangere dochter Celine (Georgina Verbaan). Wat ze niet weet, is dat Chris een date voor haar heeft geregeld.
Verbaan nestelt zich voor het karaokescherm, Houben (die aan de Grafische School en de Willem de Kooning Academie studeerde en videoclips regisseerde zoals De Formule van de Jeugd van Tegenwoordig, Pocahontas van Ronnie Flex en De wereld in van Sef) legt haar nog even uit hoe de afstandsbediening werkt. Verbaan wijst met het ding naar het scherm — gespeeld onhandig — en lepelt haar tekst op. "Wacht, wacht, nu komt 't... Hè? Wacht, nee. Dit is het niet!"
Old MacDonald had a farm begint opnieuw te spelen, het verkeerde nummer. Op het scherm verschijnt een getekende wolkenlucht. Chris moet lachen, Celine kijkt ver­twijfeld naar de nummering op de afstandsbediening. "Hia hia ho. And on that farm he had a chick, hia hia ho..." zegt Chris. "Leuk dit Celine!" Zoonlief stoot zijn moeder aan, zij doet vrolijk mee. "And a chick chick here, and a chick chick there", zingen ze samen.
Houben ziet dat het goed is. "Tot hier, we gaan opnemen." "Ik moet mijn buik nog aan", zegt Verbaan. Als ze met een productiemedewerker naar achteren loopt, blijven Schluter en Bruijning ginnegappen op de bank. "Wat zie je er mooi uit, echt jarig", zegt Bruijning. "66, zou je niet zeggen hè?!", antwoordt Schluter. "Ik dacht dat je ouder was", pest Bruijning.
Even later is Verbaans buik geïnstalleerd en draait de camera van Robbie van Brussel, niet veel later staat de scène erop. "Bram, ben jij content?" vraagt de opnameleider. "Ja, het was top", riposteert Houben. "Maar kan het karaokescherm eerst op zwart voordat de wolken in beeld komen?"
The devil is in the detail. Hia hia ho.

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

De Matchmaker | Nederland 2018 | Scenario Hugh Travers | Regie Jeroen Houben | Coscenaristen Jeroen Houben, Lotte Tabbers | Productie Lemming Film | In coproductie met A Private View en EO | Uitvoerend producent Noortje Dijkstra | Camera Robbie van Brussel | Montage Michiel Reichwein | Sound Design Danny van Spreuwel | Production Design Sanne van der Hoeven | Kleding Monica Petit | Make-up Lili Dang-Fu | Muziek Jelle Verstraten, Chrisnanne Wiegel | Met Ariane Schluter, Benja Bruining, Eva van de Wijdeven, Georgina Verbaan, Loes Luca, Sanne den Hartogh, Annet Malherbe, Kasper van Kooten, Slimane Dazi | kleur, 90 minuten | Omroep EO | Distributie Dutch FilmWorks | Te zien vanaf 26 april

Foto: v.l.n.r. Benja Bruijning, Ariane Schluter, regisseur Jeroen Houben, Georgina Verbaan, DoP Robbie van Brussel en opnameleider Tony van der Veer


top
Artikelen
Go Short: When I Say Vagina... Waarom niet gewoon kut zeggen?
Tien jaar Go Short Deur naar de internationale filmwereld
Xtended: nieuw VR-programma in EYE Draaiduizelig door de vierde wand heen, en dan door de andere vijf
Xtended in Eye: My Name is Peter Stillman Verdwalen in het labyrint van Paul Auster
Stop de Spoilerfobie Een goede film kun je niet verpesten
Mei '68: De mythe en de films Waar is de revolutie gebleven?

Interviews
Robert Schwentke over Der Hauptmann 'We hebben niet meer de mentaliteit om de barbaren te verslaan'
Kaouther Ben Hania over Beauty and the Dogs 'Voor mij is Meriem Ben Mohamed een held'
Mahamat-Saleh Haroun over Une saison en France 'Vluchtelingen zijn geen stroom maar individuen'
Nanouk Leopold over Cobain Een jonge gids door de onderwereld van Rotterdam
Digna Sinke over Bewaren — of hoe te leven 'Wat leuk dat je dat vloerkleed nog hebt'
Chloë Zhao over The Rider Paarden, mensen en verhalen temmen in Pine Ridge
Samuel Maoz over Foxtrot 'Een bijbel inruilen voor een Playboy lijkt me gezond'
Marleen Jonkman over La Holandesa 'Dit mag je best een droomdebuut noemen'
Susanna Nicchiarelli over Nico, 1988 Nico: kunstenaar, overlever, doorrookt en Duits
Yan Ting Yuen en Robert Kosters over De achtste dag Crises uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Liu Jian over Have a Nice Day 'Het lijkt of mensen keuzes hebben, maar dat is niet zo'

Rubrieken
Thuiskijken
Boeken: 200 jaar Frankenstein Het monster leeft voort
Actie!
Humans of Film Amsterdam
Redactioneel
Het nieuwe kijken: Alles in Ordnung
Filmsterren
Kort
The Thinking Machine 17 Opmerkingen over het vormen van de abstracte verzamelingenleer


Recensies
The 15:17 to Paris Even een terreuraanslag verijdelen
Au revoir là-haut Kuifje en de Eerste Wereldoorlog
The Bastard Eén doorlopende Vatersuche
Beauty and the Dogs Een verkrachting in Tunesië
Bewaren — of hoe te leven Armbandje van kippenbotjes
Cobain Het is wel mijn moeder
Djam Alleen muziek mag over grenzen gaan
Foxtrot Als je zoon sterft, vooral veel water drinken
Der Hauptmann Als monsters langs de Duitse dorpen
Have a Nice Day Gangsters, aasgieren en schildpad-viagra
Het is gezien In de orkaan van volkswoede
Hobbyhorse Revolution Meisjes in galop
La Holandesa Stoerheid en broosheid in Chili
Lady Bird Verdriet duurt een liefdesliedje lang
Nico, 1988 Weg is eindelijk de mythe van de mannequin
Het oneindige zoeken In de ban van patronen
A Quiet Place Zenuwslopende stilte want de monsters horen alles
Ready Player One Spielberg zet zijn speeltje in de etalage
The Rider Een man een man, een paard een paard
Une saison en France De kille lichtstad
So Help Me God Galgenhumor in de rechtbank
Zama Apocalypse toen