The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Actie!

Bij de regisseur thuis
9 september 2016, 16.25 uur


Er klinkt een luid gepiep als we op aanwijzing van een productiemedewerker zachtjes de voordeur van het Amsterdamse appartement van filmmaker David Verbeek en zijn vriendin Klara Mučibabić proberen te openen. Hoofden draaien verstoord onze kant op. "What the fuck is going on?!" roept iemand boos.
In het krappe, verduisterde appartement is Verbeek — zwart T-shirt, zwarte joggingbroek — bezig met de opnamen van zijn 'superlowbudgetfilm' An Impossibly Small Object, een Taiwanees-Kroatische coproductie, gemaakt met een internationale, multi-inzetbare cast en crew. Mučibabić is verantwoordelijk voor de art direction én heeft een rolletje. Schrijver/regisseur Verbeek — onlangs is hij begonnen aan wéér een nieuwe productie; de Nederlands-Chinese vampierfilm Dead and Beautiful — speelt zelf ook mee, als "een 33-jarige fotograaf uit Amsterdam".
In An Impossibly Small Object, waarvoor twee jaar geleden al opnamen werden gemaakt in Taiwan, maakt de fotograaf op een nacht in Taipei een foto van een achtjarig meisje. Een foto zoals zovele, zo lijkt het in eerste instantie, maar de fotograaf raakt langzaam maar zeker gefascineerd door het door hem geportretteerde meisje.
De bewuste foto hangt op de deur van het appartement van Verbeek, die behalve een gelauwerd filmmaker ook een zeer verdienstelijk fotograaf is. "Kun je even bij de deur gaan staan?" vraagt DoP en vriend Morgan Knibbe (Gouden Kalf-winnaar met Those Who Feel the Fire Burning). "Dan kunnen we markeringen aanbrengen."
Links en rechts wordt met lampen geschoven, op de houten vloer wordt een rails neergelegd waarop de camera moet gaan bewegen. Mučibabić — geblondeerd haar; lange, nauwsluitende grijze jurk met een enorme split — zit aan de bar in de open keuken. Ze rookt een sigaretje en neuriet wat, terwijl de mannen de hoogte van haar barkruk verstellen.
Haar kruk moet iets omhoog, zegt Knibbe. En ze moet iets rechter gaan zitten. Verbeek zegt dat de krukken beter verwisseld kunnen worden: "Deze zakt heel langzaam naar beneden en dat is funest voor de continuïteit."
Er wordt een kussen op Klara's kruk gelegd, en nog een. "Die kussens maken het niet eenvoudiger om stil te zitten", zegt Verbeek. Een productiemedewerker weet raad; hij tapet de kussens aan de kruk vast. Dan is het beeld goed, vindt Knibbe. Opnameleider Marko Sprajc neemt Verbeeks plek in achter de bar — erop staan flessen, wodka, whisky, Jägermeister, koffielikeur en jus en een pak volle melk — zodat Verbeek even door Knibbes camera kan kijken; hij is het met hem eens.
Verbeek vraagt waar het shirt is dat hij zo moet aantrekken, Mučibabić frunnikt voor de spiegel nog wat aan haar haar, dan kan er gerepeteerd worden. "Let's go guys", zegt de opnameleider, "full rehearsal."
Verbeek komt zijn appartement binnen, steekt wat Chinese lampjes aan, trekt zijn shirt uit en een ander shirt aan en gaat achter de bar staan om een cocktail te bereiden. Klara klautert op haar kruk en steekt een sigaret op. Er volgt een minutenlange, steeds geïrriteerdere dialoog; de liefde tussen de twee lijkt uitgedoofd.
Na drie keer repeteren, zijn Verbeek en Knibbe tevreden en weet iedereen waar hij aan toe is; de markeringen zijn op de juiste plekken aangebracht. "Okay, let's go!" zegt de opnameleider. "Let's get this one."

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

An Impossibly Small Object | Taiwan/Kroatië, 2017 | Regie en scenario David Verbeek | Productie June Wen | In coproductie met Patrick Mao Huang, Siniša Juričić | Camera Morgan Knibbe | Montage Chuan-Yang Li | Art direction Klara Mučibabić | Kleding Zorana Meić | Make-up Silvija Bradica | Geluid Luuk Hoogstraten | Make-up Silvija Bradica | Met Lele, Hehe, Gijs Scholten van Aschat, Paloma Aguilera Valdebenito, Tine Joustra, Boris van der Ham, Lineke Rijxman, Chaib Idrissi, Pip Pellens, Yootha Wong-Loi-Sing, Klara Mučibabić, David Verbeek | Te zien vanaf tweede helft 2017

Foto: Vooraan op de rug gezien: first AD Marko Sprajc neemt de positie in van regisseur David Verbeek, die even achter de camera van Morgan Knibbe is gaan kijken. Achter de bar van links naar rechts: Igor Stiković (grip), camera-assistent Tomislav Sutlar, props runner Donatello Gonsales, focus puller Nina Badoux, Iyanna Keegstra (props), Morgan Knibbe, David Verbeek en Klara Mučibabić in het Amsterdamse appartement van Verbeek en Mučibabić.


top
Artikelen
Nieuwe films over WOII Van propaganda naar getuigenis
Imagine Film Festival Mode draagt de dood al in zich

Interviews
Julia Ducournau over Raw 'Fucking kannibaal!'
Alain Guiraudie over Rester vertical 'De grenzen van onze seksuele identiteit zullen vervagen'
Ben Wheatley over Free Fire 'De pistolen moesten bij de personages passen'
Daan Bakker over Quality Time 'Ga je mee, of blijf je je verzetten?'
Marco De Stefanis over Waiting for Giraffes 'Zelfs het broodje humus is politiek'
Interview Lauge Nielsen, scheidend Pathé-directeur 'Mensen komen voor de inhoud'
Ties Schenk over Monk 'Die extremen zitten in mijzelf'
Tobias Nölle over Aloys 'Ik wil toegang tot het brein van mijn personages'

Rubrieken
Actie!
Kort
Redactioneel
Het Nieuwe Kijken Het lot van de moderne spion
Op ooghoogte: Albanië
Filmsterren
Thuiskijken
Andy at the movies
Boeken
The Thinking Machine 6 Pieces of Spaces


Recensies
20th Century Women Iemand laten opgroeien
Aloys Geloof in je onzichtbaarheid
Bram Fischer Water is sterker dan steen
Chez nous (Lucas Belvaux over) Blauwdruk voor sluiks fascisme
Free Fire Schietpartij van anderhalf uur
Get Out 'Waar het natuurlijk echt om draait is slavernij'
Ghost in the shell (Rupert Sanders) De gemodificeerde mensheid
Glory Eerlijk duurt niet lang
The Islands and the Whales Pamela Anderson op de Faeröer eilanden
Lady Macbeth (William Oldroyd over) Hoepelrok als vogelkooi
The Lost City of Z Waar is de tropenkolder?
Monk Prettig gestoord
Oscuro animal Beest op de loer
The Other Side of Hope Aki Kaurismäki's verschoppelingen
Passage — A Boat Movie Rivieren volgend door oneindig laagland
Quality Time Dolende dertigers
Raw Kannibalisme en coming-of-age
Rester vertical Zelfbevrijdiging
Voir du pays Gespleten eiland
Waiting for Giraffes Niet de zee maar het aquarium