Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Vijf vragen aan Tessa Boerman

Tessa Boerman (1967) is een van de acht nieuwe leden van de Raad voor Cultuur, het belangrijkste adviesorgaan voor regeringsbeleid op cultureel gebied. Ze komt uit de filmwereld, maar vertegenwoordigt die niet. Hoe zit het dan wel?

Wat is er veranderd in de organisatie van de Raad?
De voorzitters van de verschillende commissies zijn nu niet meer automatisch raadslid. Commissies houden zich met inhoudelijke vraagstukken bezig, de Raad gaat over de grote lijnen. De acht raadsleden zijn niet uitsluitend geselecteerd op hun expertise, maar op hun visie op de hele cultuursector. Het moeten generalisten zijn, geen specialisten.

Je studeerde aan de Filmacademie als documentaireregisseur, maakte documentaires voor de VPRO, bent filmprogrammeur voor Black Cinema Festivals... Kan iemand die zo in 'het wereldje' zit wel een generalist zijn?
Het is bijna onmogelijk mensen aan te stellen bij wie dat niet speelt. Ik ben niet alleen filmmaker, maar heb ook verstand van visuele cultuur en culturele diversiteit. De Raad krijgt haar informatie van de commissies, die bestaan uit echte specialisten uit het veld.

Gaat dat niet botsen? Informatie van specialisten uit de commissie film aan iemand met kennis op het gebied van film?
De Raad kan niet alles weten. Bovendien werken Raad en commissies nauw samen en wordt er informatie uitgewisseld. Verder is expliciet besloten dat de stemmen van raadsleden onderling even zwaar tellen, los van eventuele expertise.

Wat vind je van de Nederlandse filmwereld op dit moment?
Het is onrustig geweest. De Filmbrief komt binnenkort uit en daar is lang op gewacht. Verder moet ik nog veel overdrachtsdossiers doorlezen voordat ik een duidelijk beeld heb.

Maar als je kijkt vanuit je beroepspraktijk?
Ik vind het goed dat er veel discussie over verbeteringen is. Het is voor makers van belang te weten wat de koers van de staatssecretaris is. Verder is er veel belangstelling voor de Nederlandse film, vooral voor commerciële producties. Het blijft belangrijk om te onderzoeken welke sectoren eventueel onderbelicht blijven en steun nodig hebben.

Lotte de Wit


top
Artikelen
25 jaar Geruchtenmachine
25 jaar na nu Vermaak achter de zonnebril
Het nulnummer van de Filmkrant
CinemAsia Van hiphop tot horror
Europese cinema Het schuim der dagen
Jan Heijs (1952-2006) Bruggenbouwer tussen wolven en slangen
Lente in Napels, Glasgow, Hamburg, Luik en Moskou Met welke filmauteurs gaan wij het nieuwe millennium in, wie zijn de hoop van 21e-eeuws Europa?
Siberisch filmfestival Dubai in de taiga
Tigers on Tour Rondreizend filmfeestje met prijswinnaars
Valerio Zurlini Knappe melancholicus

Interviews
Dagur Kári Wat is er groter dan een olifant?
John Turturro Liefde schaadt
Sabina Guzzanti Italiaans voor beginners
Terry Gilliam Shockerende onschuld
Vijf vragen aan Tessa Boerman

Rubrieken
Action!
Volg alleen je hart
Spotlicht: Ricky Koole
Amsterdam Box Office Periode 16 februari t/m 22 maart 2006
Boeken
Cinedix
Evenementen
Festivals
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL Het geheim van Istanbul
DARK HORSE Met de koptelefoon op
FACTOTUM Avonturen van een verbrand scrotum
LANGER LICHT Bokshandschoenen en marshmallows
ODESSA... ODESSA! Van oude mensen en dingen die voorbij gaan
RHYTHM IS IT Stoere tieners op de planken
ROMANCE & CIGARETTES Musical met valse noot
THE SECRET LIFE OF WORDS Woorden op sterk water
SPORTMAN VAN DE EEUW Een naïeve paalklimmer in Friesland
TIDELAND Alice D in Wonderland
TRANSAMERICA Alleen nog de piemel binnenstebuiten keren
VIVA ZAPATERO! De stille staatsgreep