Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Look both ways Tigers on Tour

Rondreizend filmfeestje met prijswinnaars

Amerikaans minimalisme, Chinees realisme en Australisch expressionisme zijn te zien in de Tigers on Tour.

Ooit in verlegenheid geraakt bij een onverwacht weerzien? In dat geval zal Old joy een feest van herkenning zijn — al is 'feest' misschien niet het juiste woord voor deze subtiele roadmovie van de Amerikaanse filmmaakster Kelly Reichart. Twee vrienden van vroeger proberen elkaar een plezier te doen met een uitstapje naar een vervallen badhuis in de bergen, maar met iedere stap in de ongerepte natuur neemt het ongemak toe.
Old joy
is een minimalistische, sterk op sfeer drijvende, maar ook voortreffelijk geacteerde en heel nauwkeurig geregisseerde oefening in het vertolken van moeilijke gevoelens. Ze doen zo hun best. Alles is 'cool' en 'awesome', maar intussen lukt het ze niet om te zeggen wat ze eigenlijk bedoelen. De een heeft geluk gehad in het leven en geneert zich er nu voor. De ander heeft zich nooit aan iets kunnen binden en doet net of hij daar trots op is.
Op het Filmfestival Rotterdam riep de ingetogen aanpak van dit psychodrama uiteenlopende reacties op, maar de jury was (terecht) overtuigd en beloonde Reichart met een Tiger Award. Old joy maakt nu ook deel uit van Tigers on Tour, het rondreizende minifestival dat dit voorjaar geheel uit prijswinnaars is samengesteld.
Een voor Rotterdamse begrippen conventioneel ogende Tiger Award-winnaar is Walking on the wild side. Regisseur Han Jie is zeker niet de eerste Chinese debutant die ons een semi-documentaire blik gunt op de alledaagse narigheid in een op drift geraakte samenleving. Maar toch, de tragiek van ontwortelde jongeren en het grauwe panorama van de door mijnbouw omgewoelde provincie Shanxi maken indruk. De ervaring die Han Jie eerder opdeed als cameraman zie je er duidelijk aan af.

Botsende treinen
Dat deze Tour een echt filmfeestje is zit hem niet alleen in de kwaliteit van het gebodene, maar ook in de prikkelende contrasten. Na het minimalisme van Kelly Reichart en het realisme van Han Jie pakt de Australische Sarah Watt met haar in eigen land al veelvuldig bekroonde Look both ways overrompelend expressief uit. Voor het uitbeelden van ingrijpende emoties rond verlies, schuldgevoel en dood vond ze verrassende en sterk werkende oplossingen.
Sarah Watt maakt al vijftien jaar geschilderde animatiefilms, en die techniek gebruikt ze nu in haar eerste lange speelfilm om de angsten en obsessies van haar hoofdpersonen uit te beelden. Botsende treinen, wild woekerende kankercellen en andere rampen die de speelfilmwerkelijkheid ontregelen zijn schokkend en tragikomisch tegelijkertijd. Look both ways gaat (onder andere) over een tekenares die haar vader heeft verloren, een fotograaf die hoort dat hij kanker heeft en een treinmachinist die iemand heeft doodgereden.
Het indrukwekkend geacteerde Look both ways is een melodrama, dat zeker, en Watt schuwt daarbij het grote gebaar niet. Maar ze kan ook een moment van verstilde ontroering oproepen en bestrijdt clichés met originaliteit. Juist door die tegendraadse en vaak humoristische vormgeving weet ze sentiment te vermijden en de toon zuiver te houden. Het lukt haar zelfs om er tegen de verdrukking in een optimistische draai aan te geven. Verdriet en dood bestaan, maar liefde en mededogen ook. Een jury van Nederlandse filmjournalisten bekroonde Look both ways in Rotterdam met de KNF-Award.
Als extra bonus zijn aan het programma de Britse animatiefilms Rabbit en Who I am and what I want toegevoegd. Deze werden bekroond met een Tiger Award voor de korte film.

Leo Bankersen

Tigers on Tour
Te zien van 25 maart tot en met 15 juli in de filmtheaters.


top
Artikelen
25 jaar Geruchtenmachine
25 jaar na nu Vermaak achter de zonnebril
Het nulnummer van de Filmkrant
CinemAsia Van hiphop tot horror
Europese cinema Het schuim der dagen
Jan Heijs (1952-2006) Bruggenbouwer tussen wolven en slangen
Lente in Napels, Glasgow, Hamburg, Luik en Moskou Met welke filmauteurs gaan wij het nieuwe millennium in, wie zijn de hoop van 21e-eeuws Europa?
Siberisch filmfestival Dubai in de taiga
Tigers on Tour Rondreizend filmfeestje met prijswinnaars
Valerio Zurlini Knappe melancholicus

Interviews
Dagur Kári Wat is er groter dan een olifant?
John Turturro Liefde schaadt
Sabina Guzzanti Italiaans voor beginners
Terry Gilliam Shockerende onschuld
Vijf vragen aan Tessa Boerman

Rubrieken
Action!
Volg alleen je hart
Spotlicht: Ricky Koole
Amsterdam Box Office Periode 16 februari t/m 22 maart 2006
Boeken
Cinedix
Evenementen
Festivals
De geruchtenmachine
Mening
Mijn Mening
De Pers Over
Thuiskijken
Verwacht


Recensies
CROSSING THE BRIDGE: THE SOUND OF ISTANBUL Het geheim van Istanbul
DARK HORSE Met de koptelefoon op
FACTOTUM Avonturen van een verbrand scrotum
LANGER LICHT Bokshandschoenen en marshmallows
ODESSA... ODESSA! Van oude mensen en dingen die voorbij gaan
RHYTHM IS IT Stoere tieners op de planken
ROMANCE & CIGARETTES Musical met valse noot
THE SECRET LIFE OF WORDS Woorden op sterk water
SPORTMAN VAN DE EEUW Een naïeve paalklimmer in Friesland
TIDELAND Alice D in Wonderland
TRANSAMERICA Alleen nog de piemel binnenstebuiten keren
VIVA ZAPATERO! De stille staatsgreep